Komplett Bank årsrapport 2019
Produktene vil først bli lansert i Norge, men vil også kunne bli introdusert i andre markeder senere i 2020. Gjennom 2019 opprettholdt Banken stabil god vekst for for- brukslån i Sverige og Finland, noe som resulterte i betydelig økt porteføljediversifisering, i tråd med Bankens langsiktige strategi for geografisk og produktmessig ekspansjon. Komplett Bank lanserte kredittkort i Sverige i første kvartal 2019 og i Finland i andre kvartal. Gjennom 2019 gikk kredittkortutlån ned med 5 % til 801 millioner kroner, etter fradrag av totalt 185 millioner kroner i forward flow-salg og ett salg av enkeltportefølje i det norske markedet. Ved utgangen av året utgjør kredittkortutlån i Finland og Sverige litt under 10 % av den totale porteføljen av kredittkortutlån. Kjøpsfinansiering øktemed 48% i 2019, til 505millioner kroner, hoved- sakelig drevet av sesongmessige effekter i fjerde kvartal. For tiden er kjøpsfinansiering tilgjengelig på Kompletts norske og svenske nettside. I 2019 økte innskuddene betydelig som følge av lanseringen av euroinnskudd mot slutten av 2018, som bidro til en økning i inn- skuddene på 16 %. For tiden tilbyr Banken tyske kunder innskudd med og uten fast løpetid. Banken gikk også inn i det svenske innskuddsmarkedet i januar 2020, og både de tyske og de svenske innskuddene vil bidra til å redusere kostnaden for finansiering. TABELL 1: NETTO UTLÅN ETTER PRODUKT Beløp i MNOK 2019 2018 Endring Forbrukslån 7 190 6 656 8 % Kredittkort 801 847 -5 % Kjøpsfinansiering 505 341 48 % Innskudd 8 520 7 366 16 % Operasjonell effektivitet Effektiv drift og lave kostnader er grunnmuren til Komplett Bank og det muliggjøres av sentralisert drift og av moderne, heldigitale systemer. I løpet av 2019 fortsatte Komplett Bank å utvikle og utvide sin driftsplattform med nye løsninger. Både Google Pay og Apple Pay ble lansert i juli 2019 og gjorde det mulig med mobilbetaling med Komplett Bank Mastercard i hele Mastercard-økosystemet. Komplett Bank er også i ferd med å utvikle en ny innovativ mobil- bank-app, som vil bli lansert i første halvdel av 2020. Appen vil øke tilgjengeligheten og forbedre tjenestene som tilbys kundene. Bankens fokuserte og standardiserte produkttilbud og tilretteleg- ging for selvbetjening øker kostnadseffektiviteten og skalerbarhe- ten i forretningsmodellen ytterligere. Ved utgangen av året hadde Banken ca. 270 000 kunder. Det var 29 % mer enn ved utgangen av 2018 (209 000 kunder). Av disse var 28 % forbrukslånskunder, 20 % var kredittkortkunder, 43 % var kjøpsfinansieringskunder, og 9 % var innskuddskunder. Komplett Bank tar utlånsbeslutninger på grunnlag av kredittmo- deller. Kredittbeslutninger fattes automatisk ut fra informasjon i søknaden og opplysninger samlet inn fra interne og eksterne kilder, og et eventuelt tilbud til kunden vil være basert på denne automatiserte søknadsbehandlingen. Innføringen av det norske gjeldsregisteret i 2019 forbedret kredittbeslutningsprosessen for det norske markedet ytterligere. Gjeldsregisteret gir en oversikt over all utestående usikret gjeld og gjør at man raskt og effektivt kan vurdere søkernes kredittverdig- het. Komplett Bank koblet seg også til ordningen Samtykkebasert Distribusjon av netto utlån per produkt Distribusjon av lånekunder per produkt NOK 8,5 mrd 270 000 Utlån Norge 44 % Kredittkort 9 % Utlån Finland 29 % Kjøpsfinansiering 6 % Utlån Sverige 12 % Utlån Norge 16 % Kredittkort 20 % Utlån Finland 9 % Kjøpsfinansiering 43 % Utlån Sverige 3 % Innskudd 9 % Komplett Bank Årsrapport 2019 23
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=