Komplett Bank årsrapport 2020
Rapport om bærekraft (ESG) Innledning Verdiskapning for alle interessenter er grunnlaget for Komplett Banks strategi, og retningsgivende for bankens rammeverk for miljø, sosiale forhold og selskapsstyring (ESG - Environmental, Social and Governance), mål og KPI-er. Komplett Bank ønsker å tilby kredittverdige privatpersoner enkle og intuitive finansieringstjenester. Ved å tilby finansiell fleksibilitet gir Komplett Bank kundene muligheten til å ta ansvar for sin egen situasjon, på sin egen måte og når de ønsker det. Ved å være en ansvarlig långiver og gi kredittverdige personer økonomisk fleksibilitet bidrar Komplett Bank til økonomisk aktivitet og vekst – noe som skaper verdier for samfunnet. Komplett Banks organisasjon og kultur er nøkkeldriverne bak bankens evne til å levere verdiskaping for dets interessenter. De fire kjerneverdiene som følger beskriver bankens kultur og styrer organisasjonenes valg når den står overfor muligheter og utfordringer: Ǵ Fleksibel Ǵ Ambisiøs Ǵ Kompetent Ǵ Effektiv Slik banken ser det, er disse verdiene – å være åpne for endring, sette ambisiøse mål, utføre på en kompetent og effektiv måte – forutsetninger for å drive kontinuerlig forbedring på ESG-området. Styret har det overordnede ansvaret for helheten i Komplett Banks strategi, samfunnsansvar (CSR) og bærekraftsarbeid. Ansvaret for gjennomføringen er delegert til risikodirektøren. Komplett Bank har vedtatt etiske retningslinjer som setter ram- mene for å veilede ansatte til å utføre oppgavene de har fått tildelt, på en etisk ansvarlig måte og i tråd med standardene som banken har fastsatt. Nedenfor redegjøres det for hvordan banken sørger for at samfunnsansvar utgjør en integrert del av virksomheten og den langsiktige verdiskapingen. Vesentlige ESG-faktorer I 2020 utviklet Komplett Bank et program for å forbedre ram- meverket for transparent rapportering og kommunikasjon knyttet til bankens samfunnsansvar. Det ble gjennomført en vesentlighetsanalyse ved utgangen av året for å sikre at Komplett Bank prioriterer de sakene som er viktigst for banken og deres interessenter. Vesentlighetsanalysen var et resultat av tilbakemeldinger fra eksterne og interne interessenter om deres forventninger, samt risikofaktorer og muligheter de oppfatter som viktige for bankens langsiktige verdiskaping. Den var basert på et spørreskjema med emner som banken definerte som sannsynlige for å bli ansett som vesentlige (inspirert av standarder fra Global Reporting Initiative (GRI)), og ble utført enten elektronisk eller gjennom intervjuer. Interessenter omfattet sentrale samarbeidspartnere, investorer, ansatte og ledelsen. Emnene som inngår i undersøkelsen • Bekjempelse av korrupsjon og hvitvasking • Kundens personvern • Kundeservice • Datasikkerhet • Mangfold, ikke-diskriminering og like muligheter • Miljømessig fotavtrykk • Etisk forretningsatferd • Ansvarlig utlånspraksis • Salgspraksis og produktmerking • Arbeidsforhold 22 ESG i Komplett Bank
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=