Komplett Bank årsrapport 2021

Bærekraftig virksomhet Ansvarlig utlån – gjennom hele kredittens livssyklus Komplett Bank skal være en ansvarlig långiver, definert som «å handle til kundenes beste, sikre overkommelig pris, sørge for gjennomsiktighet i vilkår og betingelser og støtte låntakere hvis de opplever vansker med tilbakebetaling». Banken anser ansvarlig utlån som en vesentlig faktor. Styret har vedtatt spesifikke retningslinjer og prosedyrer for utlånsvirksomheten, som skal sikre at dette målet overholdes. Bankens interne prosedyrer og prosesser er i tråd med gjeldende lover, forskrifter og andre forskriftsmessige krav. Alle kunder må gjennomgå en kredittvurdering basert på et komplett sett av data som er relevant for å vurdere søkernes økonomiske situasjon. Komplett Bank gir verken lån eller utsteder kredittkort til kunder som vurderes å ha manglende evne til å betjene sine låneforpliktelser. Markedsføring av Bankens produkter er i tråd med lovbestemte og forskriftsmessige krav, samt bransjestandarden til «Finansieringsselskapenes Forening om markedsføring av kredittkort og forbrukslån». Komplett Bank har iverksatt følgende tiltak for å sikre ansvarlig utlånspraksis gjennom hele kredittens livssyklus: 1. Markedsføring Ǵ Etablerte interne retningslinjer for ansvarlig salgspraksis og produktmerking Ǵ Sørge for at budskap, kanaler og omfanget av markedsføringsinnsatsen er egnet til å tiltrekke kredittverdige kunder Ǵ Sørge for å unngå villedende markedsføring Ǵ Sørge for at tilknyttede låneformidlere overholder Komplett Banks praksis for salg og produktmerking Mål: Ingen velbegrunnede klager fra kunder for uriktig, manglende eller utydelig kommunikasjon av vilkår og betingelser KPI: Antall tapte saker i Finansklagenemda Resultat: Ingen tapte saker i Finansklagenemnda i 2021 mot to tapte saker i 2020. 2. Prosess for etablering av kundeforhold Ǵ Etablert kredittpolicy for å sikre at det kun gis kreditt til kredittverdige personer Ǵ Grundig prosess ved etablering av kundeforholdet, som omfatter både automatisk og manuell evaluering av søkernes kredittverdighet og betjeningsevne. Ǵ 46 % av alle søknader ble avslått basert på Bankens kredittpolicyer og scorekort i 2021, og de resterende 54 % fikk et betinget tilbud. Ytterligere 20 % ble avslått manuelt da detaljert informasjon og dokumentasjon levert av søkerne var gjennomgått. Ǵ Refinansieringsproduktet ble lansert i Norge i 2020, og en forutsetning for å tilby denne løsningen er at den reduserer kundens samlede lånekostnader. 3. Kundeservice Ǵ Veletablert intern prosesskartlegging, rutinebeskrivelser og årlig opplæringsplan for å sikre at Bankens kunder og søkere blir håndtert på en god måte Ǵ Komplett Banks kundeservice er tilgjengelig via e-post og en bemannet telefontjeneste. Kundeserviceteamene blir fulgt opp på KPI-er basert på beste praksis angående svar- og ventetid, samt kvalitetstiltak 4. Mislighold Ǵ Etablert kredittpolicy som regulerer behandling av misligholdte lån Ǵ Mottok et begrenset antall forespørsler om utsettelse i 2021, hvor Banken har hatt fokus på midlertidig å hjelpe eksisterende kredittverdige kunder med å takle kortsiktige betalingsutfordringer under pandemien Ǵ Hvis en kunde misligholder et lån, forsikrer Komplett Bank seg om at inkassopartnerne overholder standardene til Komplett Bank, og at partnerne er like godt eller bedre rustet til å hjelpe Bankens kunder med å betjene lånene sine Bekjempelse av korrupsjon og hvitvasking Eksponering for korrupsjon og hvitvasking anses som en vesentlig risiko for Komplett Bank og Bankens konsesjon til å drive bankvirksomhet. Banken har etablert systemer for å identifisere og rapportere potensielle transaksjoner knyttet til hvitvasking, og gir ansatte og styret regelmessig opplæring i bekjempelse av Komplett Bank Årsrapport 2021 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=