Kategori etter IFRS 9 Vesentligste finansielle eiendeler Kriteriet for å havne i kategorien og regnskapsmessig behandling av eiendeler som havner i kategorien Banken avsetter for forventede tap på eiendeler som måles til amortisert kost. For eiendeler som ikke har hatt vesentlig økning i kredittrisiko (utlån i steg 1) avsetter Banken for forventede tap fra mislighold som kan oppstå innenfor det korteste av eiendelens forventede levetid og 12 måneder fra balansedagen. For øvrige eiendeler (utlån i steg 2 eller 3) avsetter Banken for forventet tap over det gjenværende av eiendelens forventede levetid. Banken har definert forventet levetid som forventet tidshorisont knyttet til det første som inntreffer av mislighold eller full innbetaling av renter og avdrag på kravet. Misligholdte utlån omfatter blant annet utlån som er forfalt over 90 dager ihht. avtalt betalingsplan. Disse utlånene fortsetter å bli vurdert som misligholdte uavhengig av fremtidig betalingsstatus. Misligholdte utlån omfatter også andre utlån til kunder med andre indikatorer på manglende betalingsevne. Med tilpasningen tl den nye definisjonen i henhold til EBA-retningslinjene gjeldende fra 2021, såkalte “lazy payers”, overførte Banken MNOK 83,4 i bruttolån fra trinn 1 og trinn 2 til trinn 3 i Q2 2021. Per 31. desember 2021 utgjorde brutto utgående balanse knyttet til lazy paers MNOK 253,7 og tilhørende nedskrivninger MNOK 51,9. Banken ser på endring i risikoen for mislighold siden førte gangs innregning for å avgjøre om en eiendel har hatt vesentlig økning i kredittrisiko. Banken anser et engasjement for å være misligholdt når utlånet er mer enn 90 dager forfalt, kunde er overført til inkassoselskap for inndrivelse av kravet, det foreligger dødsfall og de tilfeller hvor det er mistanke om svindel. Modellen Banken bruker for å beregne tapsnedskrivninger vil blant annet omfatte sannsynlighet for mislighold (probability of default eller PD), neddiskonteringsfaktor (discount rate), eksponering på tidspunkt for mislighold (exposure at default eller EAD) og tap gitt mislighold (loss given default eller LGD) Banken benytter ulike indikatorer for å vurdere om en eiendel har hatt en vesentlig økning i risiko for mislighold. Slik informasjon er basert på den faktiske atferden til kundene, hvor Banken har etablert en rekke regler som Banken har identifisert som triggere for vesentlig økning i kredittrisiko. Eksempler på slike regler er høy opptrekksandel for kunder i kombinasjon med at de er i restanse, nye kunder som ikke betaler første faktura og kunder som historisk har hatt utlån som har vært forfalt mer enn 30 dager og som igjen er i restanse. I alle tilfeller hvor kundene er mer enn 30 dager forfalt defineres det som at kredittrisikoen har økt vesentlig sammenlignet med førstegangsinnregning. Bevegelse mellom steg 1, 2 og 3: Dersom kunde har oversittet betaling i 90 dager på balansedagen, så sendes kunde til inkassoselskap noen få virkedager etter balansedagen. Kunder som er sendt til inkasso vil ikke ha noen mulighet til etterfølgende overføring til steg 2 eller 1, det vil si at slike engasjementer vil være plassert i steg 3 helt frem til eiendelen blir fraregnet. Kunder som har oversittet betaling i 90 dager på balansedagen og som betaler et beløp tilsvarende eller over minimumsbeløpet før overføring til inkassoselskapet vil ha mulighet til etterfølgende overføring til steg 2 eller 1. Engasjementer som tidligere har vært minst 30 dager på etterskudd mot avtalt betalingsplan, og som igjen blir i restanse, blir plassert i karantene i steg 2 i tre måneder. Karantenen setter ikke begrensninger for at slike kunder kan bli overført til steg 3 i karanteneperioden. Beskrivelse av modellen for beregning av forventet tap og bankens estimering av PD, EAD og LGD: Sannsynlighet for mislighold (PD) estimeres ved at Banken benytter historiske data basert på faktisk atferd blant egne kunder. Banken har delt inn kundeengasjementene i segmenter som Banken har vurdert deler samme risikoprofil. Hvert av disse segmentene blir overvåket med bruk av månedlige øyeblikksbilder hvor hver enkelt kunde blir overvåket i segmentets definerte levetid. For steg 1 er levetiden begrenset til 12 måneder, mens levetiden kan gå utover dette for kunder i steg 2 ettersom banken benytter sannsynligheten for mislighold for levetiden. I perioden for overvåkning blir det så avgjort om kunden har misligholdt eller ikke, og dette inngår i Bankens sannsynlighetsberegning. Banken har bestemt seg for å benytte opptil 24 datapunkter i sin vurdering av sannsynlighet for mislighold. Banken oppdaterer sine parametere for sannsynlighet for mislighold minst én gang i kvartalet. For nye produkter eller produkter hvor det er manglende datapunkter, baserer Banken seg på allerede eksisterende produkter med sammenlignbare egenskaper for å ekstrapolere manglende datapunkter. Datagrunnlagets representativitet for fremtiden vurderes kontinuerlig av Bankens ledelse. Komplett Bank Årsrapport 2021 49
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=