Sporveien årsrapport 2016

Årsrapport 2016 101 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Aktive rentebytteavtaler pr. 31.12.16 som er gjort i NOK: (Beløp i hele tusen) Hovedstol Forfall Mottar Betaler Utsteder 60 000 31.12.18 Flytende Fast DNB 35 000 13.09.21 Flytende Fast SEB 20 000 27.09.21 Flytende Fast SEB 20 000 27.09.21 Flytende Fast DNB 45 000 30.09.21 Flytende Fast DNB 25 000 04.10.21 Flytende Fast DNB 50 000 11.01.22 Flytende Fast DNB 80 000 08.07.24 Flytende Fast Nordea 50 000 03.12.25 Flytende Fast Nordea 110 000 08.06.26 Flytende Fast Nordea Sporveien Oslo AS benytter seg av ulike finansielle instrumenter i forbindelse med styringen av finansiell risiko. Likviditetsrisiko Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoordning. Konsernet har en kassakredittordning på MNOK 400, og pr. 31.12.16 var det ikke trukket noe på kassakredittrammen. Spor- veien OsloAS har gjennom 2016 økt sin likviditetsreserve, og likviditetsrisikoen vurderes p.t. som relativt lav. Valutarisiko Konsernet har moderat valutarisiko. Utvikling i valutakurser innebærer både direkte og indirekte en økonomisk risiko for selskapene. Eksponeringen mot valuta er lav på driftssiden, men flere store prosjekter framover vil gjøres hovedsakelig i utenlandsk valuta, deriblant anskaffelsen av nye trikker og anskaffelsen av nytt signalanlegg. Dette øker konsernets valutaeksponering. Valutarisikoen, og eventuell sikring, i slike store anskaffelser behandles i hvert prosjekt isolert. I 2016 ble det anskaffet valutakjøpsopsjoner pålydende MEUR 265 for valutasikring av trikkeanskaffelsen. Valutaopsjonen har løpetid fram til antatt signeringstidspunkt for kontrakten. Prisrisiko elektrisk kraft Konsernet er storforbruker av strøm, og da spesielt kjørestrøm ifm. T-bane- og trikkedrift. Noe av prisrisikoen er sikret ved hjelp av fastprisavtaler som er tilpasset konsernets forventede forbruksprofil. Sporveien Oslo AS har pr. 31.12.16 gjennom fastprisavtaler sikret ca. 32 prosent av forbruket i 2017 og 25 prosent av forbruket i 2018 og 2019. Markedsrisiko Inngåtte kjørekontrakter har lav markedsrisiko, da kjøre­ kontraktene varer i tre år. Ekspress- og turbil har mer markeds- risiko, men aktiviteten er liten i forhold til konsernets totale virksomhet. Renterisiko Renterisiko oppstår på kort ogmellomlang sikt som et resultat av at deler av selskapets gjeld har flytende rente. Rammene for renterisiko er fastsatt i konsernets finansstrategi. Her er det angitt at rentebindingsbåndet skal være mellom 1,5 år og 8 år, og at minimum 25 prosent av gjelden skal ha flytende rente og minimum 25 prosent av gjelden skal ha fast rente. Selskapets rentesensitivitet er tilpasset ved bruk av rentebytteavtaler. Konsernet har en rentebærende låneportefølje pr. 31.12.16 på MNOK 2 178. Av dette har morselskapet MNOK 2 057, og Unibuss AS MNOK 122. For morselskapet var MNOK 495 sikret med rentebindingsavtaler med ulik løpetid. Ved utgangen av 2016 er det avsatt MNOK 29 for overkurs på rentesikring. Det avsatte beløpet er nåverdiberegnet. Lån fra Oslo kommune på MNOK 1 063 og fra Siemens på MNOK 4 har fastrente. Unibuss AS har bare lån med flytende rente, men har indeksregulering av kontraktsprisene som inkluderer utviklingen i rentemarkedet. NOTE 9 FINANSIELL MARKEDSRISIKO I 2016 det inntektsført MNOK 9,9 relatert til endring i over-/ underkurs på rentebytteavtaler. Sporveien Oslo AS har rente- bytteavtaler som behandles regnskapsmessig etter prinsipp om over-/underkurs. Over-/underkurs beregnes ved å neddiskontere rentedifferansen mellom kontrakten og faktisk rente pr. 31.12.16 for gjenstående løpetid.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=