Sporveien årsrapport 2016

Del 2 | STRATEGI Mannen fra fremtiden Han ble hektet på romfart som femåring. Nå er Eirik Newth (52) mer nysgjerrig på Sporveien. F orfatter og blogger Eirik Newth sitter på T-banen på vei mot Frognerseteren. Det er en blank og skyfri formiddag over Oslo, og teknologientusiasten er blitt lovet å sitte på i førerhuset. Han gleder seg stort. – Jeg er nysgjerrig på det meste. Det er mitt ledende prinsipp. Jeg blir veldig begeistret over å utforske nye ting, og å kunne skru på alle mulige slags knapper. Det er en barnslig glede. Newth mener Sporveien har en svært viktig rolle å fylle i byutviklingen av Oslo. – Kollektivtrafikken er noe av kjernen i et velfungerende samfunn. For å møte de utfordringene som vil prege Oslo fremover, så vil en av Sporveiens hoved- oppgaver være å bli enda flinkere til å transportere folk på en mer effektiv måte, sier han. Apollo-generasjonen Eirik Newth ble født i 1964, da det amerikanske Apollo-programmet var i sin spede begynnelse. Han var fem år da Neil Armstrong tok sitt første steg på månen. – Jeg er en del av Apollo-generasjonen, og var svært interessert i romfart i min barndom. Jeg ble interessert i fremtiden allerede da, og etter mine studier i teoretisk astro- fysikk på Blindern, ville jeg gjerne snakke om fremtiden på en mer profesjonell måte, ikke bare synse, slik mange gjør, sier Newth. Newth bor i en liten leilighet på Tøyen i Oslo, sammen med to roboter, en sønn, kone, og to katter somer oppkalt etterAda Lovelace og Linus Torvalds. Han bor i en såkalt smartleilighet, hvor han styrer alt av musikk, tv, og lys via sin egen stemme. «God morgen, trenger jeg en jakke i dag?» kan han spørre, og værmeldingen kommer på rams via en robot. Det eneste han ikke har fått sving på er en automatisk kattemate-maskin. – Jeg gir ikke opp. Den skal jeg få til å fungere, humrer han. Billettør på blåtrikken Eirik Newth vokste opp på Rykkinn i Bærum, sammen med sine forfatter­ foreldre Mette og Philip Newth. Et av hans tidligere minner er av faren som jobbet som billettør på blåtrikken i Oslo. – Min far kom til Norge i 1961. Han fulgte etter en ung, pen blondine, som hadde vært på ferie i England, og hun ble senere min mor. Han fikk jobb hos Sporveien, som billettør på den gamle blåtrikken. Sporveien har alltid vært en viktig arbeidsplass for innvandrere. På vinteren var det fryktelig kaldt, og det var mye rutinearbeid. Nå er denne typen arbeid erstattet med en app påmobilen. Det er vinn-vinn for alle parter, sier Newth. – Hvordan vil Oslo se ut i 2040? – I over 200 år har folk flyttet inn til byene. Befolknings- veksten i Oslo vil fortsette. Ifølge SSB bor det nå 660.000 innbyggere her. I løpet av de neste 20 årene vil Oslo oppleve en massiv vekst i befolkningen, og kanskje ha så mange som 900.000 innbyggere. Dette er bra for byen, men utfordringen ligger i å løse transporten, sier Newth. – Oslo er allerede full av biler, og vil ikke tåle en trafikk­ økning på 20 prosent. Jeg tror ikke vi vil se noe til flyvende biler, eller noe annet mystisk. Det handler om å bygge ut og tilpasse det kollektivtilbudet vi allerede har i dag, sier Newth. Han mener det vil skje store teknologiske endringer som radikalt vil forbedre effektiviteten på både buss-, trikk- og T-bane. Det vil komme systemer som gjør håndteringen av 16 Årsrapport 2016 ENGASJERTE STEMMER Navn: Eirik Newth Alder: 52 Stilling: Forfatter, blogger, foredragsholder Eirik Newth har markert seg som en toneangivende fremtidstenker. Han har skrevet 24 bøker, som tilsammen er oversatt og utgitt på 19 ulike språk. I tillegg har han en populærvitenskapelig blogg om alt fra teknologi til romfart, astronomi og katter. Han oppgir selv å være skamløst nerdete, og elsker å utforske nye duppetitter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=