Sporveien årsrapport 2016

STRATEGI | Del 2 passasjerer langt mer sømløs. Appene vil trolig forsvinne og bli erstattet av sensorer, eller små chiper i kroppen, som auto- matisk fanger opp når du går ombord og sørger for betaling. – Det kan godt tenkes at vi vil få selvkjørende busser og T-baner, som gjør at offentlige transportmidler kan gå i rute hele døgnet. Men den største endringene vil skje innenfor det området vi kaller «ambient intelligence» eller bakgrunns­ intelligens, sier Newth. – Så du tror ikke T-banen eller trikken vil bli erstattet av noe nytt? – Jeg tror offentlige transportmidler, særlig skinnegående transport, har funnet sin form. Jeg besøkte Tokyo i fjor, og T-banesystemet der fungerer forrykende effektivt. Det bor 30 millioner mennesker i Tokyo, og millioner av mennesker tar T-banen hver dag. Menneskene der bor smått og trangt, men det fungerer, og det er ingen grunn til at det ikke skal fungere i Oslo. Høy grad av overvåkning – Hvordan vil vi mennesker påvirkes av fremtidens teknologi? – Det er ingen tvil om at teknologien etterhvert vil bli mer integrert i kroppen, og folk kan bli litt redde for det. Men mye av dette handler om medisinske fremskritt. Alt vi foretar oss vil bli mer automatisert. Vi kommer til å ha en høy grad av overvåkning i samfunnet, mye mer enn det vi er vant til. Det blir viktig å ha systemer som beskytter oss mot overvåkning og hacking, sier Newth. – Og likevel er du optimistisk for fremtiden? – Jeg tror ikke på science fiction og verdens undergang. Det store bildet er langt mer positivt. Vi har gjort masse frem- skritt. Det er langt færre fattige i verden, og de aller fleste i Oslo lever et mye bedre liv i dag enn for 100 år siden. Jeg tror denne trenden vil fortsette, sier Newth. – Men? – Vi må helt klart bli et mer miljøvennlig samfunn. Bil er ikke løsningen. Nesten all vekst innen transport må skje kollektivt – i tillegg til et mye mer sofistikert system for sykkeltransport; for eksempler el-sykler som suges ned i et hull i bakken i nærheten av T-banen og som blir hurtigladet. Sporveien og Ruter har en del av hovedansvaret for å løse dette, hvis ikke kommer ikke Oslo til å fungere. T-banen svinger inn i skogen bak Holmenkollåsen, og stopper ved endestasjonen på Frognerseteren. Turistene myldrer ut av T-banevognene, og forsvinner som små maur innover i marka. –T-banestasjonen er som et museum for ulike teknologiske liv, sier Newth. Han tar plass i førerhuset, oppglødd over alle knappene som lyser på dash- bordet foran ham. – Fy fanker´n. Dette er kult. Det er omtrent som å dra til Leos lekeland! Årsrapport 2016 17 Ingen flyvende biler: Eirik Newth er overbevist om at skinnegående transport, som T-banen, vil være avgjørende i fremtidens kollektivtilbud i Oslo. «Jeg tror ikke på science fiction og verdens undergang. Det store bildet er langt mer positivt.»

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=