Sporveien årsrapport 2016
Årsrapport 2016 19 STRATEGI | Del 2 DET DIGITALE SKIFTET NÅR TRANSPORTSEKTOREN Selvkjørende biler og busser ble dagligtale og testet flere steder i Norge i 2016. Mye gjenstår før de blir å finne i rute på norske veier, men fremtidsbildet av autonome minibusser som henter passasjerene der de ønsker det er ikke et luftslott. Nye styringssystemer, intelligente vogner og bruk av sensor- teknologi åpner samtidig for mer effektiv trafikkavvikling og vedlikehold i kollektivtrafikken. Potensialet knyttet til nye teknologier er stort i alle ledd av kollektivtrafikken i Oslo. MOBILITET ER IKKE LENGER FREMTIDSVISJON Skal bilkøene bort må innbyggerne oppleve en sømløs mobilitetsløsning som kombinerer høy kapasitet i kollektiv- nettet og sterke knutepunkter med andre transportformer: bysykler, bildeling og selvkjørende busser. Kombinér dette med kunder som allerede er blitt digitale, og du får løsninger som kan plukke opp reisende på dørstokken og bringe dem raskt til målet. Det er visjonært, men nærmer seg realitet: Provinsen Dijon i Frankrike har gitt én og samme leverandør oppdraget med å drifte buss, trikk, korttids- og langtidsleie av sykler, og parkeringsplasser – i én mobilitetsløsning. DET ER KAMP OM OFFENTLIGE MIDLER De store kollektivprosjektene står i kø i Oslo-regionen. Ruter skisserer et investeringsbehov på rundt 60milliarder kroner til infrastruktur fremmot 2030/2040. Investeringer i gang- og sykkelveier, kollektivfelt, bussveier og en rekke buss terminaler kommer i tillegg. Bymiljøavtalene gjør at staten vil ta deler av kostnadene, men finansieringen av prosjektene er likevel en stor utfordring i en tid det forventes større knapphet på offentlige midler. Det kan bli hardere kamp om midlene, og det kan bli endringer i finansieringen av kollektiv tilbudet og nye prosjekter. POLITIKERNE SATSER KOLLEKTIVT Det er bred politisk oppslutning om å styrke kollektiv trafikken i Oslo. Deler av Oslopakke 3-avtalen er stadig gjenstand for diskusjon og ønske om omkamper, men avtalen legger like fullt til rette for en storstilt satsing på kollektivtransport og sykkel de neste 20 årene. Med bruk av bompenger, bevilgninger fra staten og midler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, skal Oslopakke 3 blant annet sikre finansiering av Fornebubanen og ny sentrumstunell, to prosjekter av stor betydning for videre vekst i kollektivtrafikken. MRD. *MAT* *MAT* SKOLE
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=