Sporveien årsrapport 2016

Årsrapport 2016 23 STRATEGI | Del 2 BEST 2020: KONKURRANSEKRAFT Passasjerveksten forventes å øke jevnt og sterkt de kommende årene. Det stiller krav til Sporveiens evne til å levere økt frekvens til konkurranse- dyktig pris og kvalitet. Sporveiens ambisjon er å ta posisjonen som den ledende leverandøren av konkurransedyktig persontransport i Norden, drevet frem av effektivitet og anvendelse av ny teknologi. Denne ambisjonen bygger videre på de gode resul- tatene fra forrige strategiperiode, da vi lyktes med å redusere enhetskostnadene per kjørte kilometer trikk og T-bane med 12 prosent. Frem mot 2020 har vi satt som mål å øke produksjonen av trikk og T-bane med 35 prosent målt i vogn- og togkilometer. Samtidig skal vi fortsette å redusere kostnadene til hver kilo- meter vi kjører. Målet er basert på enda bedre utnyttelse av infrastruktur, materiell og førere, og at vi kjører flere avganger og timer hver dag. Det vil kreve at vi kan optimalisere rute­ planene og kjørekontraktene basert på så vel kundenes behov som ressursene vi rår over. I 2016 produserte T-banen 14 prosent flere togkilometer enn i 2015. Dette var mulig gjennom effektivt vedlikehold som ga stabilt høy tilgjengelighet på vogner til produksjon, samt effektive rutemodeller som har utvidet kapasitetsgrensen i infrastrukturen. I den ledende globale benchmarkingen av metrosystemer, Nova CoMet 1 , ble T-banesystemet til Sporveien rangert blant de mest kostnadseffektive metro­ systemene i verden, målt i produksjonskostnad per tog­ kilometer. Benchmarkingen bekrefter at produksjonen i Sporveien er konkurransedyktig. Den integrerte verdikjeden i den skinnegående kollektiv­ trafikken er en viktig nøkkel for å lykkes med effektiviser­ ingene vi ønsker. Med kontroll over infrastruktur, vogner, operatører og trafikk kan vi styre verdikjeden som ett helhetlig system og få mest mulig ut av hver av innsatsfaktorene. Systemkostnadene til den skinnegående kollektivtrafikken er store, men det koster relativt sett lite ekstra å øke produksjonen. Unibuss bekreftet i 2016 sin sterke posisjon med å vinne det svært viktige anbudet omOslo indre by. Viktig bevaring av verdier En annen viktig nøkkel til å fortsette effektiviseringene, er å bevare verdien av infrastrukturen og vognmateriellet. Sporveien er inne i en periode med svært høyt aktivitets- nivå og mange store og mellomstore utbyggingsprosjekter for å redusere vedlikeholdsetterslep og modernisere infra­ strukturen. Ved å videreutvikle modeller for levetidskost- nader og forsterke arbeidet med tilstandsbasert vedlike- hold, vil Sporveien sikre rett prioritering av store, fremtidige investeringer i infrastrukturen. I 2016 ble det gjort betydelige oppgraderinger av infra­ strukturen, hvilket har økt kapasiteten og redusert vedlike- holdsetterslepet. Lørenbanen, Østensjøbanen og Nydalen stasjon representerer viktige tiltak for T-banen i 2016. Infra- strukturen for trikk står foran en total fornyelse tilpasset anskaffelsen av nye trikker. Fornyelsen, som allerede er godt i gang, er konsentrert om ni store prosjekter omtalt som «Samlet Plan 2016».  Les mer om produksjon og effektivitet i virksomhetsområdene: T-bane s. 30 Trikk s. 32 Buss s. 34  OVERORDNET MÅL: SPORVEIEN SKAL VÆRE EN LEDENDE LEVERANDØR AV KONKURRANSEDYKTIG PERSONTRANSPORT. 1 Nova CoMet benchmarking, ledet av Railway and Transport Strategy Centre, Imperial College of London.  Mål 2020: 35% produksjonsvekst for trikk og T-bane

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=