Sporveien årsrapport 2016
Årsrapport 2016 25 STRATEGI | Del 2 Sporveiens ambisjon er å utvikle en nyskapende, profesjonell og handlekraftig organisasjon. Det gjenspeiler utfordringene organisasjonen står overfor når den skal utnytte potensialet i modernisering, ny teknologi, vekst og videreutvikling av kollektivtrafikken. Omstilling og kompetansebehov Det nye signal- og sikringsanlegget (CBTC) og Trikke programmet er gode eksempler på omstillingene Sporveien står overfor: Når signal- og sikringsanlegget står klart, åpner det for halvautomatisk kjøring av T-banen og en ny hverdag for operatør og fører. Trafikkavviklingen vil i stor grad bli datastyrt, og det krever helt ny kompetanse hos operatørene. Togene overtar samtidig basisoppgaver som kjøring og dør åpning fra T-baneførerne, som likevel vil være viktige for beredskapen ved avvik og uforutsette hendelser. Trikke programmet vil på sin side kreve omfattende opplæring av førere og fagarbeidere ved verkstedene, når de skal ta i bruk nye trikker og verkstedanlegg. En høy andel av Sporveiens ansatte har mulighet til å gå av med pensjon frem mot 2020. Det betyr utfordringer med å videreføre kritisk kompetanse internt. Samtidig kan det åpne for raskere omstilling av organisasjonen og tilførsel av ny og nødvendig kompetanse. Sporveien jobber målrettet med å dekke fremtidens kompetansebehov, både for å løse driftskritiske oppgaver og utvikle eventuelle nye forretnings områder. Mye arbeid ble derfor lagt ned i å fornye og gjen- nomføre rekrutteringsprosesser i 2016. Sporveien videreførte i tillegg Employer Branding-prosjektet for å styrke posisjonen som arbeidsgiver og nå ut til nye grupper jobbsøkere. Digital utvikling Utviklingen av ny teknologi er en av de viktigste driverne av fornyelse i transportsektoren. For Sporveien innebærer bruk av data som genereres fra vogner og infrastruktur, store muligheter for å effektivisere og optimalisere drift og vedlike hold. Det gir igjen muligheter for å videreutvikle transport- systemet og øke kapasiteten, somvi gjorde i strategiperioden Best 2015. I 2016 prioriterte Sporveien å videreutvikle selskapets digitale plattform for innhenting av data og innsikt. Denne platt- formen er blitt en viktig kilde til forbedringsarbeid. Bruk av sensorteknologi for å øke forutsigbarheten i vedlikehold utforskes videre, og digitalisering av arbeidsflyt og arbeids- ordre er i full gang. Digitalisering og innovasjon vil være et satsingsområde for Sporveien fra 2017. Les mer om de ansatte og kompetanseutvikling på s. 56-57 Les mer om signal- og sikringsanlegget (CBTC) og Trikkeprogrammet på s. 38-41 Les mer om informasjonssikkerhet på s. 58 BEST 2020: GJENNOMFØRINGSEVNE Kollektivtrafikken er på full fart over i den digitale tidsalderen. Det stiller krav til omstillingsvilje og utvikling av ny kompetanse og nye systemer hos Sporveien. OVERORDNET MÅL: SPORVEIEN SKAL VÆRE EN NYSKAPENDE, PROFESJONELL OG HANDLEKRAFTIG ORGANISASJON.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=