Sporveien årsrapport 2016

Årsrapport 2016 25 STRATEGI | Del 2 Sporveiens ambisjon er å utvikle en nyskapende, profesjonell og handlekraftig organisasjon. Det gjenspeiler utfordringene organisasjonen står overfor når den skal utnytte potensialet i modernisering, ny teknologi, vekst og videreutvikling av kollektivtrafikken. Omstilling og kompetansebehov Det nye signal- og sikringsanlegget (CBTC) og Trikke­ programmet er gode eksempler på omstillingene Sporveien står overfor: Når signal- og sikringsanlegget står klart, åpner det for halvautomatisk kjøring av T-banen og en ny hverdag for operatør og fører. Trafikkavviklingen vil i stor grad bli datastyrt, og det krever helt ny kompetanse hos operatørene. Togene overtar samtidig basisoppgaver som kjøring og dør­ åpning fra T-baneførerne, som likevel vil være viktige for beredskapen ved avvik og uforutsette hendelser. Trikke­ programmet vil på sin side kreve omfattende opplæring av førere og fagarbeidere ved verkstedene, når de skal ta i bruk nye trikker og verkstedanlegg. En høy andel av Sporveiens ansatte har mulighet til å gå av med pensjon frem mot 2020. Det betyr utfordringer med å videreføre kritisk kompetanse internt. Samtidig kan det åpne for raskere omstilling av organisasjonen og tilførsel av ny og nødvendig kompetanse. Sporveien jobber målrettet med å dekke fremtidens kompetansebehov, både for å løse driftskritiske oppgaver og utvikle eventuelle nye forretnings­ områder. Mye arbeid ble derfor lagt ned i å fornye og gjen- nomføre rekrutteringsprosesser i 2016. Sporveien videreførte i tillegg Employer Branding-prosjektet for å styrke posisjonen som arbeidsgiver og nå ut til nye grupper jobbsøkere. Digital utvikling Utviklingen av ny teknologi er en av de viktigste driverne av fornyelse i transportsektoren. For Sporveien innebærer bruk av data som genereres fra vogner og infrastruktur, store muligheter for å effektivisere og optimalisere drift og vedlike­ hold. Det gir igjen muligheter for å videreutvikle transport- systemet og øke kapasiteten, somvi gjorde i strategiperioden Best 2015. I 2016 prioriterte Sporveien å videreutvikle selskapets digitale plattform for innhenting av data og innsikt. Denne platt- formen er blitt en viktig kilde til forbedringsarbeid. Bruk av sensorteknologi for å øke forutsigbarheten i vedlikehold utforskes videre, og digitalisering av arbeidsflyt og arbeids- ordre er i full gang. Digitalisering og innovasjon vil være et satsingsområde for Sporveien fra 2017.  Les mer om de ansatte og kompetanseutvikling på s. 56-57  Les mer om signal- og sikringsanlegget (CBTC) og Trikkeprogrammet på s. 38-41  Les mer om informasjonssikkerhet på s. 58 BEST 2020: GJENNOMFØRINGSEVNE Kollektivtrafikken er på full fart over i den digitale tidsalderen. Det stiller krav til omstillingsvilje og utvikling av ny kompetanse og nye systemer hos Sporveien.  OVERORDNET MÅL: SPORVEIEN SKAL VÆRE EN NYSKAPENDE, PROFESJONELL OG HANDLEKRAFTIG ORGANISASJON.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=