Sporveien årsrapport 2016

VIRKSOMHETEN | Del 3 Årsrapport 2016 29 – Ja, det handler om å få folk til å velge de kollektive alternativene, og da må de kollektive alternativene være lett tilgjengelig. Ta de store bedriftene i Barcode. Det finnes jo omtrent ikke en parkeringsplass der, og de parkeringsplas- sene som er der står stort sett tomme. Forklaringen er enkel – kollektivtilbudet er så bra og så attraktivt at det er det natur- lige valget for å komme seg på jobb. All den kreativiteten og kunnskapen som Sporveien har opparbeidet seg gjennom mange år har vært en forutsetning for at vi allerede har lykkes med å få så mange til å velge kollektivtrafikk. Vi har hatt en økning som gjør at vi for første gang har tall somviser at over 50 prosent av oss velger kollektivt. Utfordringer som kan løses Finnes det en reell vilje til å investere det som skal til for å bygge ut og forbedre kollektivtilbudet i Oslo? – Det har vært og er en enorm politisk vilje til å investere i kollektivtrafikk. Driftstilskuddet til kollektivtrafikken økes med 79,5 millioner til vel 1,8 milliarder i 2017. Hvis vi ikke får passasjervekst betyr det at vi ikke lykkes, det vil bety at vi ikke klarer å ta befolkningsveksten gjennom kollektiv, gang og sykkel. Det er en forutsetning at vi klarer å bygge ut kollektiv­ nettet. Løsningen for Sporveien er å levere et kvalitetsprodukt som folk synes er verdt pengene, og samtidig sørge for at investeringer rundt infrastruktur støtter opp om gode løsninger. Det må kanskje være en bred forståelse for at dette faktisk koster penger? – Det må være det. Det er ikke gratis å drive Sporveien, folk skal jobbe der og det skal investeres. Det er toppkvalitet i alle ledd, og nå ser vi på store investeringer på trikkesiden. Bare tenk hva som skjer i byen de nærmeste åra. Det er store byutviklingsområder, og områder i vekst. Mye av dette skal løses med kollektiv, gange og sykkel. Uansett vil dette kreve enorme investeringer framover, og massiv planlegging og klokskap, ikke minst fra et innovativt selskap som Sporveien, som er en nøkkel i arbeidet med å bygge denne byen så miljø- vennlig og framtidsretta som mulig. Endringen kommer til å være krevende, men vi skal gå langsomt fram. Vi skal lære, evaluere og ta et steg av gangen. T-banen bygger bro mellom øst og vest Raymond Johansen er en ekte Oslo-gutt, og har et stort hjerte for byen sin. Sporveien er viktig for både byen og byrådslederen. – Jeg var så heldig forrige gang jeg var byråd at jeg fikk ta et kurs på Ryen for å lære å kjøreT-bane, og fikk som førstemann kjøre da rutenettet mellom øst og vest ble bundet sammen. Det var skikkelig kult. Det viktigste er likevel at det grepet har hatt utrolig mye å si for utviklinga av byen. T-banen har knytta byen sammen på en helt unik måte. Folk har et daglig forhold til Sporveien, om det er trikken, T-banen eller bussen. Mitt forhold er til T-banen – det er min greie. – Hva jeg tror om Sporveien i framtida? Jeg har vært på generalforsamlinga til Sporveien i fire år, og har lært Spor- veien å kjenne som en haug av gærne entusiaster. Jeg har vært på utenlandsreiser med folk fra Sporveien og de kan ikke gå forbi en trikk eller T-bane uten å se en eller annen interessant detalj på skinnene. Det er en veldig entusiastisk organisasjon, og med et engasjement og en profesjonalitet som driver organisasjonen framover. Jeg opplever også viljen til hele tiden å forbedre seg og stoltheten over å være en del av Spor- veien. Det har mange organisasjoner, også i Oslo kommune, mye å lære av. – Sporveien har enorm betydning for byen , og trikken er et kjennetegn for Oslo. For meg som drabantbygutt så har T-banen vært en del av livet mitt i førtifem år, og vært avgjørende følgesvenn på vei til og fra jobb. Det er haugevis av opplevelser, det er et av de stedene hvor folk møter hverandre, forklarer Raymond Johansen entusiastisk.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=