Sporveien årsrapport 2016

30 Årsrapport 2016 Del 3 | VIRKSOMHETEN ØKT KAPASITET FOR FREMTIDEN Sporveiens datterselskap SporveienT-banenAS (T-banen) drifter og leverer all T-banetrafikk i Oslo og Akershus. Selskapet har en egen driftstillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjonsselskapet Ruter AS.T-banen drifter fem linjer i Oslo, hvorav to strekker seg inn i Bærum i Akershus. Ved utgangen av 2016 haddeT-banen 629 ansatte. T-banen fraktet 106 millioner reisende i 2016, en økning på 11,7 prosent fra 2015. Kundetilfredsheten 1 var svært høy: 98 prosent i 2016. Selskapet jobber aktivt for å holde kvaliteten på et høyt nivå. I 2016 var regulariteten, målt som antall kjørte avganger, på over 99 prosent. Som et ledd i å sikre inntekter til kollektivtrafikken utfører Sporveien billettkontroll på T-banen på oppdrag fra Ruter. Det ble i løpet av 2016 gjennomført 2 249 676 kontroller av reisende, hvilket var over to prosent flere enn målsatt. Året oppsummert T-banen økte produksjonen i 2016 og leverte ca. 14 prosent flere togkilometer enn i 2015. Produksjonsveksten ble skapt gjennom åpningen av Lørenbanen, mer effektivt vedlikehold som sikret høy tilgjengelighet på vogner, samt nye rute- modeller som utvider kapasitetsgrensen i infrastrukturen. Denne produksjonsveksten ble i en periode krevende for driften, spesielt i forbindelse med åpningen av Lørenbanen, hvilket resulterte i et midlertidig fall i punktligheten. T-banen jobbet systematisk med å rette opp dette, og punktligheten var tilbake på normalt og høyt nivå i juli 2016. T-banens verksteder leverte effektivt og godt vedlikehold gjennom 2016. Dette har også vært viktig for produksjons- veksten Sporveien har oppnådd de seneste årene. Av de totalt 115 MX-vognene T-banen rår over, var i gjennomsnitt 106 tilgjengelige for kjøring ved inngangen til 2017. De resterende vognene var enten på verksted for ombygging eller planlagt ettersyn, eller stilt i reserve. Ombyggingen besto i monte- ring av passasjertellesystem, USB-ladepunkter og automatisk utvendig annonsering. T-banen opplevde én alvorlig personskade i 2016. Sikkerhets­ målet for T-banen er en indeks basert på antall ulykker og uønskede hendelser somkunne ha fått alvorlige konsekvenser. Det er Statens jernbanetilsyn som definerer slike uønskede hendelser.T-banen hadde én ulykke og 16 alvorlige hendelser i 2016, og nådde ikke sitt mål for sikkerhetsindeksen. Resultatet var 2,0 hendelser per millioner togkilometer, mot et mål på 1,8 eller lavere.T-banen gjorde egne granskinger av flere hendelser gjennom 2016 for å hindre at tilsvarende skal skje igjen. Noen av hendelsene granskes i tillegg av Statens havarikommisjon. Gjennom 2016 arbeidet også T-banen med å implementere kravene fra sikringsforskriften forT-banen (forskrift om sikring av jernbane). Revisjoner gjennomført av Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av å fortsette sikkerhetsarbeidet for å få sikringen opp på ønsket nivå. Frem til september 2016 hadde Sporveien T-banen og Sporveien Trikken felles ledergruppe. I forbindelse med økt produktsatsing for å nå ambisjonene i strategien Best 2020, ble det etablert separate ledergrupper for de to produktene. Bjørn Granviken fortsatte som adm. dir. for T-banen og T-banens verksteder.Trikken ogT-banen fortsetter å være en del av Spor- veiens integrerte konsernmodell, og vil kunne jobbe enda mer målrettet for å svare de store forventningene som ligger til utviklingen av skinnegående transportmidler fremover. Videre utvikling T-banen tar sikte på å fortsette produksjonsveksten. I 2017 vil det bli gjort ruteendringer som utvider driftsdøgnet og gir økt produksjon. I ukedagene vil driftsdøgnet bli utvidet med en halv time i begge ender, det vil si 30 minutter tidligere oppstart ommorgenen og siste avgang 30 minutter senere om kvelden/ natten enn i 2016. I tillegg vil T-banen starte kjøring tidligere om morgenen i helgene. Ruteendringene medfører at driftspausene blir kortere, noe som stiller enda høyere krav til effektiviteten i vedlikeholdet av vogner og infrastruktur, og økt behov for bemanning. De store systemkostnadene i T-banen gjør likevel at det koster relativt lite ekstra å øke produksjonen. Ruteendringer er slik sett et viktig grep for å levere mer kollektivtrafikk for pengene. 2016 var første år med flere enn 100 millioner reisende på T-banen i Oslo og Akershus. Åpningen av Løren- banen, effektivt vedlikehold og gode rutemodeller bidro til at T-banen produserte flere togkilometer enn noen gang tidligere. 1 En score på 98 prosent betyr at 98 prosent av kundene har svart at de enten er «Fornøyde» eller «Svært fornøyde» (dvs. 4 eller 5 på en skala fra 1 til 5) med reisen sin. Det som blir målt er: Punktlighet (avgangstid i forhold til tidtabell), plassen om bord, førers kjørestil, informasjon om avgangstider, temperatur om bord, innvendig renhold og renhold på stasjoner/holdeplasser. T-BANEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=