Sporveien årsrapport 2016
32 Årsrapport 2016 Del 3 | VIRKSOMHETEN UNDERVEIS MOT FREMTIDENS BYREISE Sporveien Trikken AS (Trikken) har ansvar for all trikkedrift i Oslo. Selskapet har driftstillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjonsselskapet Ruter AS. Linjenettet består av seks linjer. Virksomheten driftes fra Grefsen og Holtet. Trikken fraktet 53 millioner reisende i 2016, en tilbakegang på 2,7 prosent fra 2015. Kundetilfredsheten var på 96 prosent. Antall kjørte avganger (regularitet) var i 2016 på 99,5 prosent, og selskapet jobber aktivt for å holde kvaliteten på et høyt nivå. I 2016 utførte Sporveien 1 119 266 billettkontroller av reisende, hvilket var nær to prosent flere enn målsatt. Året oppsummert Trikken opprettholdt i 2016 et rutetilbud på tilsvarende nivå som i 2015. Samtidig med driftsomlegginger i sentrum, i Trondheimsveien og langs Ekebergbanen, oppnådde Trikken en produksjonsvekst på tre prosent i form av flere kjørte vognkilometer. Antallet reisende sank noe fra 2015 til 2016, men Trikken holder et høyt nivå på antall reisende sammenlignet med for noen år tilbake: Selskapet har hatt en økning på over 45 prosent i antall reisende de siste ti årene, uten tilskudd av nytt vognmateriell. En mulig årsak til til bakegangen i 2016 kan være at vognene begynner å nærme seg sin kapasitetsgrense, og at kundene i forbindelse med driftsomlegginger søker andre mobilitetsløsninger for kortere strekninger. Trikken har hatt fullt fokus på å opprettholde et tilbud av høy kvalitet til tross for driftsomleggingene. I løpet av 2016 ble det særlig satt fokus på å holde vogntilgjengelig- heten på et stabilt høyt nivå. Verkstedene leverte effektivt og godt vedlikehold gjennom året. Frem til september 2016 hadde Sporveien T-banen og Sporveien Trikken felles ledergruppe. I forbindelse med økt produktsatsing for å nå ambisjonene i strategien Best 2020, ble det etablert separate ledergrupper for de to produktene. Tidligere strategidirektør i konsernet, Birte Sjule, ble fra 1. september ansatt som administrerende direktør for Trikken og trikkens verksteder. Begge driftsarter fortsetter være en del av Sporveiens integrerte konsernmodell. Trikken vil ved denne endringen kunne jobbe enda mer målrettet for å svare de store forventningene til utviklingen av driftstarten frem- over. Høy sikkerhet er grunnleggende og viktig for Trikken. Selskapet har en nullvisjon knyttet til skader og ulykker. Det jobbes systematisk med å forbedre forholdene i de områdene i byen der risikoen for hendelser mellom trikk og fotgjengere er størst, f.eks. i Storgata og på Jernbanetorget. I tillegg hadde Trikken fokus på avsporinger i vognhallområdet på Grefsen i 2016. Det var i løpet av 2016 fem jernbaneulykker og åtte alvor- lige jernbanehendelser knyttet til Sporveiens trikkedrift. Selskapet hadde en vesentlig nedgang i ulykker og alvorlige hendelser fra 2015. I 2016 ble resultatet 2,8 alvorlige hendelser per millioner vognkilometer, mot målsatt 4,8. Selskapet jobber systematisk for å redusere antall kollisjoner. For 2016 ble resultatet på dette området 0,54 kollisjoner per 10 000 vognkilometer, hvilket er det beste noensinne. Resultatet tilsvarer en halvering av antall kollisjoner siden 2007, til tross for at annen trafikk har økt i sentrumsgatene. Videre utvikling Trikken har ambisjoner om å levere enda mer kollektivtrafikk for pengene i årene fremover. Selskapet vil øke produksjonen i tett samhandling med infrastruktur og verksted, uten å utvide vognparken eller bygge nye banestrekninger. Dette skal gjøres gjennom å etablere vogntilgjengeligheten på et stabilt høyt nivå, øke gjennomsnittlig systemhastighet, samt sikre høy tilgjengelighet på infrastrukturen. Produksjonsøkningen vil være et betydelig bidrag til at konsernet de neste fem årene kan fortsette forbedringsarbeidet fra forrige strategiperiode og nå målsetningen om å forbedre virksomhetens resultat med 375 millioner kroner årlig i perioden 2016-2020. I over 140 år har sporvognsdrift vært en del av bybildet i hovedstaden – og i årene som kommer skal trikkene fortsatt være en viktig del av Oslo. I 2016 nådde Sporveien flere viktige milepæler mot visjonen om fremtidens byreise. Samtidig fokuserte Sporveien Trikken på å opprettholde høy kvalitet i dagens tilbud. TRIKKEN
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=