Sporveien årsrapport 2016

34 Årsrapport 2016 MÅLRETTET VEKST MOT FOSSILFRI 2020 Del 3 | VIRKSOMHETEN Unibuss er Sporveiens datterselskap innen bussnæringen. Selskapet har lange og stolte tradisjoner i busstrafikken. I 2017 er det 90 år siden driften av bybuss i Oslo ble startet, som en del av Sporveiskonsernet. I dag driver Unibuss rute- busstrafikk, turbilkjøring, ekspressruter og flybusstransport gjennom selskapet Unibuss AS (rutebuss) med datter­ selskapene Unibuss Tur AS og Unibuss Ekspress AS. I Oslo og Akershus kjører selskapet på oppdrag for Ruter AS, i Vestfold for Vestfold Kollektivtrafikk og i Lillehammer for Opplands­ trafikk. Unibuss hadde ved utgangen av 2016 1794 ansatte, og er det største datterselskapet i Sporveien Oslo AS målt i antall ansatte. I 2016 fraktet Unibuss 91 millioner reisende, og selskapet omsatte for 1651 millioner kroner. Kundetilfredsheten i hovedstadsområdet har de siste årene ligget stabilt høyt, og var i 2016 på 96 prosent, mot 97 prosent i 2015. Året oppsummert I juli 2016 startet Unibuss kjøring av ny kontrakt i Vestfold, etter at selskapet gjenvant dette anbudet i 2015. 91 nye, miljø- vennlige busser er nå satt inn i trafikk på denne kontrakten. Hele 70 prosent av alle kjørte kilometer skal kjøres med kort- reist biogass, produsert i Vestfold, som drivstoff. Unibuss har etablert fyllestasjon for biogass på sin bussgarasje i Tønsberg. Biogassen fraktes dit i rør fra den lokale fabrikken. I tillegg vant Unibuss i juni 2016 anbudskonkurransen om busskjøring i Oslo indre by. Dette er den største anbudspakken i Oslo og en kontrakt Unibuss kjører i dag, med linjestrekninger som konsernet har kjørt siden 1927. Linjene i kontrakten er blant de tyngste leddbusslinjene i Norge og Europa. Miljø var et av vurderingskriteriene i denne anbudspakken, og linjene skal driftes med nye, mer miljø- vennlige busser. Andelen miljøvennlige busser vil dermed bli ytterligere styrket ved oppstart av denne kontrakten. Den nye kontrakten startet 2. april 2017 og har tre års varighet, med inntil to års opsjon. Kontrakten er innrettet slik at den legger til rette for raskere innfasing av elbusser i Oslo by. Unibuss Ekspress startet 23. september opp OSL-ekspressen, et nytt flybusstilbud fra Østkanten i Oslo til Oslo lufthavn Gardermoen. Ryggeekspressen ble avviklet 29. oktober i forbindelse med nedleggelsen av Rygge flyplass. Aktivitetsnivået i Unibuss Tur var svært høyt i 2016, og selskapet oppnådde en vekst på 12 prosent i antall oppdrag sammenlignet med 2015. Året innledet med transportoppdrag Ungdoms-OL på Lillehammer. I løpet av 10 dager ble hele 1100 deltagere, samt publikum i Lillehammerregionen fraktet av Unibuss Tur. I slutten av desember inngikk Unibuss Tur avtale med MossTurbiler om overtakelse av alle kundeavtaler, sjåfører og driftssjef i turbussvirksomheten, samt lokalene og de fleste av bussene til Moss Turbiler, fra 1. januar 2017. Videre utvikling Miljø er blitt en viktig konkurransefaktor i bussmarkedet. En stor andel av bussflåten til Unibuss benytter biodriv- stoff. Dette gjør Unibuss til et av de mest miljøvennlige busselskapene i landet, og har ført til stor oppmerksomhet fra både nasjonale og internasjonale medier. I 2016 hadde selskapet i alt 100 biogassbusser og 100 biodieselbusser, og i tillegg fem hydrogenbusser og en rekke hybridbusser. Unibuss er med dette godt i rute til å innfri sin del av målet om at kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kun skal kjøre på fornybar energi i 2020. Unibuss er også bransjeledende innen sikkerhet. Ved årskiftet reviderte Unibuss sin policy for trafikksikkerhet, som slår fast nullvisjonen om alvorlig skadde og drepte i trafikken. Unibuss har samtidig iverksatt rutiner som sikrer at alle ulykker som fikk, eller kunne ha fått, et alvorlig utfall blir gransket internt. Dette vil kunne være med å redusere risikoen for at tilsvarende hendelser skjer igjen, og gir selskapet nyttig læring. Videre har alle nye busser innkjøpt i 2016 alkolås, og tilsvarende utstyr er blitt ettermontert i alle ekspress- og turbusser. Per i dag stilles det ikke krav om alkolås i busser, verken lovmessig eller i anbudskontrakter. • Unibuss tok i 2016 viktige steg mot målet om å gjøre busstilbudet i hovedstadsområdet fossilfritt innen 2020. Selskapet startet drift av en ny rutekontrakt, vant anbud som sikrer videre drift innen eksisterende områder, og tok del i konsolideringen i turbilbransjen. Dette skjedde i et tøft konkurransemarked. UNIBUSS

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=