Sporveien årsrapport 2016

36 Årsrapport 2016 Del 3 | VIRKSOMHETEN Gjennom enheten Infrastruktur og prosjekter driver Sporveien en betydelig bygge- og anleggsvirksomhet knyttet til infra- strukturen for T-bane og trikk i Oslo og Akershus. Enheten både bygger ny infrastruktur og vedlikeholder eksisterende skinner, strømforsyning, signalsystemer, tuneller, holde- plasser og stasjoner. I tillegg forvalter Sporveien eiendommer knyttet til driften av trikk ogT-bane, slik som stasjoner, verk- steder og tekniske bygg. Sporveien besitter også areal som kan benyttes til utvikling av nærings- og boligeiendommer. Den største andelen av dette ligger på Majorstuen. Her er vi, sammen med Ruter, i gang med å utarbeide en regulerings- plan for området. Infrastruktur og prosjekter har avdelinger på Etterstad, Holtet og Tøyen. Ved utgangen av 2016 hadde enheten 323 ansatte. Året oppsummert Bygge- og anleggsaktiviteten er høy, og flere store prosjekter ble ferdigstilt i 2016. Lørenbanen og ny Løren stasjon ble åpnet i april, samtidig med gjenåpningen av ytre del av Østensjøbanen. Disse ferdigstilte prosjektene åpnet for en stor omlegging av T-banens linjenett: Grorudbanens tog fra Vestli ble fordelt på to forskjellige linjer rundt ringen, og Østensjøbanens linje fikk flere avganger til sentrum. Løren- banen ga dermed økt kapasitet i hele T-banesystemet. For flere detaljer om disse og andre prosjekter, se neste side. Ved siden av de store prosjektene avsluttet enheten ca. 25 mellomstore og mindre prosjekter i 2016. Av disse ble 85 prosent levert på tid og 89 prosent innenfor kostnadsrammen. Økt kjøring i trikke- og T-banenettene og utvidelser av drifts- døgnet øker ikke bare slitasjen på infrastrukturen, men reduserer også tiden man har til å utføre vedlikehold og utbedringer. Det medfører at det kontinuerlig arbeides med å utvikle nye og mer effektive måter å drive vedlikehold på. Som et av flere tiltak startet enheten i 2016 et stort prosjekt for å digitalisere arbeidsordreprosessen. Nye, digitale og mobile verktøy skal forbedre informasjonsflyten og samarbeidet i prosessen, gi bedre vedlikeholdshistorikk, redusere feil og øke sikkerheten under arbeidet. Sporveien eier i alt 27 kiosk- og butikkarealer på T-bane­ stasjonene. Hensikten er å legge til rette for salg av billetter og kioskvarer til de reisende. I 2016 ble det inngått en ny leieavtale. Leiekontrakten ble utlyst i markedet og Reitan- gruppen leverte det beste tilbudet med sitt Narvesen-konsept. I henhold til avtalen vil samtlige arealer bli oppgradert med nytt Narvesen-konsept innen utgangen av 2017. Samtidig gjennomfører Sporveien nødvendige bygningsmessige opprustingstiltak. Videre utvikling I 2016 tok enheten fatt på flere oppgraderingsprosjekter som skal legge til rette for nye trikker i Oslo. Arbeidene følger «Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur», som i all hovedsak handler om å innhente det generelle ved­ likeholdsetterslepet og oppgradere trikkenettet til moderne standard. Innfasingen av nye trikker krever i tillegg endringer i infrastrukturen enkelte steder. Planen omfatter i overkant av 30 større og mindre delprosjekter som skal stå ferdig i løpet av 2020, i tide til testingen og innfasingen av de nye trikkene starter. Les mer omTrikkeprogrammet på s. 40. Infrastruktur og prosjekter fortsatte også forberedelsen til utbyggingen av nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen, det såkalte CBTC-prosjektet (se egen omtale s. 38). Sporveien har etablert en egen prosjektorganisasjon for å planlegge og gjen- nomføre prosjektet, og i 2016 ble det blant annet rekruttert kritisk kompetanse innen innføring av CBTC. Videre gjorde enheten organisatoriske endringer for å dekke de fremtidige operasjonelle behovene det nye anlegget medfører. Fornebubanen ble etablert som en egen etat i Oslo kommune fra 1. januar 2017. Den nye etaten er i støpeskjeen, men ble fra oppstarten etablert med innleide ressurser fra Sporveien. Disse tar med seg viktige erfaringer fra prosjekter gjennomført av Sporveien de senere år. Selv om Sporveien ikke er bygg- herre for Fornebubanen, vil konsernet ha en krevende rolle i prosjektet. Fornebubanen blir en grenbane i det samlede T-banenettet i Oslo og Akershus, og Sporveien skal legge til rette for integrasjon med eksisterende anlegg. • Moderniseringen av kollektivtrafikken fortsatte i 2016. Infrastruktur og prosjekter* forbereder seg på store oppgaver fremover – både med å realisere viktige prosjekter og vedlikeholde et linjenett som skal levere stadig flere reiser. VI BYGGER FREMTIDENS KOLLEKTIVTRAFIKK INFRASTRUKTUR OG PROSJEKTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=