Sporveien årsrapport 2016
Årsrapport 2016 37 VIRKSOMHETEN | Del 3 STORE PROSJEKTER 2016 Lørenbanen Lørenbanen med Løren stasjon åpnet for ordinær passasjertrafikk 3. april 2016. Det er bygget 1,6 kilometer ny, dobbeltsporet bane i tunell mellom Økern og Sinsen, og anleggsarbeidene har strukket seg over tre år. Byen har fått en ny kobling på T-baneringen – en direkte forbindelse fra Grorudbanen til utviklingsområdene i Nydalen og videre mot Majorstuen og sentrum. Løren stasjon ligger midt i et nytt boligområde med ca 3000 boliger. Atkomst til plattformen skjer med heiser og rulletrapper, siden stasjonen ligger 27 meter under overflaten. Stasjonen har fått kunstnerisk utsmykking med verker av Camille Norment over inngangspartiet og Sverre Wyller i toghallen. Østensjøbanen Østensjøbanen var stengt for oppgradering fra april 2015, og ble gjenåpnet strekningsvis i 2016. Første åpning av strekningen mellom Hellerud og Bøler kom 10. januar, mens strekningen videre fra Bøler til Mortensrud åpnet 3. april 2016. Passasjertrafikken ble avviklet med buss i anleggsperioden. Det er gjort en omfattende utskifting av hele banelegemet med 5,8 kilometer dobbeltspor fra Hellerud til Skullerud. To tuneller er utbedret med vann- og frostsikring, drenering og rømningsveibredder. Syv stasjoner har fått nye plattformer med standard møblering og belysning, og fem av stasjonene er utsmykket med gatekunst. På Bøler er det bygget ny atkomst med bro over sporene. Nydalen stasjon Ombyggingen av Nydalen stasjon startet i 2015 og ble ferdigstilt høsten 2016, med en markering 12. oktober. Stasjonen ligger i et byutviklingsområde med sterk vekst, og kapasiteten i atkomstene mellom plattform og overflaten ble etter hvert for liten. I vestre inngang ved Akerselva er det bygget ny vestibyle med ny trapp og heis, og i østre inngang er antall rulletrapper økt fra to til tre. Disse tiltakene har forbedret kapasiteten både for den daglige trafikken og for evakuering ved hendelser. Ved ombyggingen ble kunstinstallasjonen «Tunnel of light» tatt ned, og vestibylen i øst har fått et nytt takmaleri signert kunstneren Ole Jørgen Ness. Veitvet stasjon Veitvet stasjon på Grorudbanen ble oppgradert med ny belysning og møblering høsten 2016, og ferdigstillelsen ble markert 15. desember. I prosjektet er det også bygget en terrengtrapp mellom stasjonsinngangen og Veitvet senter, som gjør arealene utenfor stasjonen mer innbydende. Stasjonen inngår i Sporveiens verneplan for bygninger. Utsmykkingen fra 1991 med malte figurer på fasadene er tatt vare på og restaurert. Ekebergbanen Ekebergbanen er under oppgradering og fornyes strekningsvis over flere år etter en helhetsplan fra 2010. Hele banelegemet skiftes ut og gis ny drenering og oppbygging, og kontaktledningsanlegget og annen bane- elektro fornyes. Mye av arbeidene skjer med enkeltsporet drift for trikken gjennom anleggsområdene. Parsellen på 1,2 kilometer fra Ekebergparken til Jomfrubråten ble ferdigstilt høsten 2016. Samlet plan for trikk I forbindelse med trikkeprogrammet og anskaffelse av nye trikker er det laget en samlet plan for tiltak på trikkens infrastruktur. Tiltakene fordeler seg på flere temaer, men har til felles at de gir ombygging av sporene mange steder. I flere av dagens traseer må sporets fundament skiftes ut til en mer solid løsning. Tilpasning til nye trikker innebærer justering av sporene for bakke- klaring, breddeprofil og holdeplasslengde, samt fornyelse av skinnegang og KL-anlegg. Bedre fremkommelighet oppnås ved signalprioritering i kryss, parkeringsrestrik- sjoner og ombygging av traseer. Alle tiltak er lagt inn i en gjennomføringsplan for perioden 2016-2021. Nye bomanlegg Trikkens forstadsbanestrekninger, Ekebergbanen og Lilleakerbanen, har bomanlegg som sikring på plan overgangene med biler og fotgjengere. I 2016 ble det startet opp et prosjekt for å fornye 15 bomanlegg. I løpet av året ble anskaffelsen av nye bomanlegg med testing av et pilotanlegg i Harbitzalleen gjennomført. *Enheten het frem til omorganisering i april 2017 Infrastruktur og eiendom.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=