Sporveien årsrapport 2016
38 Årsrapport 2016 CBTC: Communications-based train control, et signalanlegg basert på telekommunikasjon som sporer togenes eksakte posisjon og legger til rette for smidigere trafikkavvikling, høyere trafikkhastighet og bedre sikkerhet. Organisering Oppdragsgiver: Oslo kommune, Byrådsavdeling for miljø- og samferdsel Styringsgruppe: Sporveien, Ruter, Oslo Vognselskap og Sverre Kjenne (Bane NOR) Prosjektledelse: Sporveien Finansiering Prosjektet er estimert å kunne realiseres med 50 prosent sannsynlighet innenfor en ramme (P50) på 3,9 milliarder kroner, som finansieres av Oslopakke 3 avtalen. Gevinster • Nødvendig modernisering av infrastrukturen • Økt kapasitet, opp til 40 tog i timen (fra dagens 28/32 tog i timen) gjennom sentrumstunellen • Høyere hastighet og bedre punktlighet • Styrket sikkerhet for reisende og førere Fremdrift 2013–2014: Konseptvalgutredning og kvalitetssikring 2015–2016: Forprosjekt og kvalitetssikring 2017–2018: Tilbud og kontraktsinngåelse 2019–2020: Design av løsning 2021–2024: Implementering NYTT SIGNAL- OG SIKRINGSANLEGG Det nye signal- og sikringsanlegget for T-banen er et stort og viktig prosjekt for Sporveien og kollektivtrafikken i Oslo. Det nye anlegget blir basert på CBTC-teknologi (se figur) og erstatter dagens utdaterte anlegg der halvparten av en hetene er mer enn 50 år gamle. Med CBTC kanT-banen kjøres halvautomatisk, der signalanlegget styrer togfremføring. Anlegget kan optimalisere hastighet og avstand uten å redusere sikkerheten. Innføringen av CBTC er avgjørende for fremtidige endringer, utvidelser og en eventuell automatisering av T-banen. Ettersom Fornebubanen vil bli bygget med CBTC-teknologi, må hele infrastrukturen til T-banen være forberedt med samme teknologi for å sikre effektiv og sikker trafikkavvikling. Prosjektet som nå er i gang, omfatter installasjon av CBTC-utstyr i tog, langs sporet og i driftssentralen, samt fjerning av det gamle signalanlegget. Fremdrift i 2016 I 2016 sluttførte Sporveien forprosjektet om det nye anlegget. Styringsdokumentet fra forprosjektet ble kvalitetssikret av eksterne eksperter på oppdrag fra Oslo kommune ved Byråds- avdeling for miljø og samferdsel. Rapporten fra kvalitets sikringen var klar i oktober og konkluderte med at styrings- dokumentet gir et tilstrekkelig grunnlag for å kunne anbefale kostnadsramme og usikkerhetsavsetning for prosjektet. Parallelt etablerte Sporveien en prosjektorganisasjon med rundt 30 personer som skal jobbe videre med innføringen av CBTC. Prosjektet gikk over i en ny fase ved årsskiftet, og i 2017– 2018 vil arbeidet konsentreres om å forberede prekvalifisering av leverandører og gjennomføre tilbudsprosessen. Prosjektet er i rute og jobber målrettet for å innfri ambisjonen om full overgang til CBTC. • Arbeidet med nytt signal- og sikringsanlegg til T-banen pågikk for fullt gjennom 2016. Det nye anlegget skal gjøre det mulig med hyppigere avganger, øke punktligheten og styrke sikkerheten. Del 3 | VIRKSOMHETEN
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=