Sporveien årsrapport 2016

Årsrapport 2016 39 VIRKSOMHETEN | Del 3 13000 FLERE REISENDE PER TIME Elektriske kretser langs skinnene forteller hvilket sporfelt et tog befinner seg i, men ikke togets nøyaktige posisjon. Derfor kjøres togene med ekstra god sikkerhets­ avstand. I dagens system kjøres togene manuelt. Sporene er inndelt i faste sporfelt. Lyssignaler langs sporet og instrumenter i togets førerrom gir føreren beskjed om toget kan fortsette inn i neste sporfelt. Togets tillatte hastighet bestemmes av hastighetskode for hvert sporfelt, samt av avstanden til toget foran. Et CBTC-system benytter ulike sensorer til å angi togets nøyaktige posisjon. Kommunikasjonen skjer trådløst mellom tog, infrastruktur og driftssentralen. Tradisjonelle lyssignaler er dermed ikke lenger nødvendig. CBTC-systemet har potensial til å øke antallet passasjerer gjennom sentrums­ tunellen med nærmere 13 000 i timen. Med CBTC får både tog og signalanlegg vesentlig mer informasjon om trafikk- bildet, slik at togene kan kjøres tettere og med bedre flyt. DAGENS SYSTEM CBTC

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=