Sporveien årsrapport 2016
4 Årsrapport 2016 Del 1 | OM SPORVEIEN SPORVEIEN SKAL VÆRE LØSNINGEN Her i Sporveien ser vi alltid etter løsninger. Gode og viktige svar på hvordan vi kan gjøre Oslo-regionen til et enda bedre sted å leve for de vel 1,3 millioner menneskene som kommer til å bo i området i 2030. Vår visjon er å være løsningen på morgendagens kollektivtrafikk. Vi ser etter smarte måter å drive persontransport – til det beste for alle som allerede bruker oss i dag og alle de vi ønsker å flytte over fra den daglige bilturen og inn i buss, T-banevogner og trikker. For en ting er helt sikkert; fremtiden er full av behov. Store og små behov som krever stadig nye og smarte løsninger. Vi i Sporveien ønsker å ta en aktiv posisjon i denne samfunns utviklingen, både der det allerede finnes gode svar og der vi må tenke helt nytt for å finne de beste løsningene. For noen år siden bestemte vi oss for at Sporveien skulle bli et av de mest effektive offentlige selskapene i Norge. Vi definerte samfunns oppdraget vårt «Mer kollektivtrafikk for pengene», vi sa at virksomheten skulle forbedres med nær en halv milliard kroner og vi bestemte oss for å endre pensjonsordning fra ytelses- basert til innskuddsbasert ordning. Samtidig besluttet vi at vi skulle kjøre mer og hyppigere med trikk, buss og T-bane enn noen gang før, og alle utbyggingsprosjektene skulle leveres på tid og budsjett. Vi kalte det «Sporveis- metoden», og vi gjorde det vi sa vi skulle gjøre. I dag ser stadig flere offentlige virksomheter mot Sporveien når de skal effektivisere. Pensjonsordningen vår er endret, antall reiser levert årlig har steget med 19 prosent de siste fem årene til 250 millioner reiser i 2016, og kostnaden per skinnegående reise er redusert med 14 prosent til 10,14 kroner i snitt. Hvorfor har vi gjort alt dette? Arbeidsdagen er travlere enn noen gang, ansvaret og forpliktelsene som hviler på hver enkelt av våre 3629 ansatte blir stadig større, forvent ningene til våre leveranser øker, og vi setter oss stadig nye og ambisiøse mål. Jo, det er dette som er løsningen. Hverken vår eier Oslo kommune, Norge eller norske skattebetalere har råd til å ta en regning som bare blir større og større. Vår effektivisering, produksjonsvekst og forutsigbarhet i kost- nadsbruk, skal bidra til at regningen blir håndterbar også for våre barn og barnebarn. Vår løsning er å gi noe tilbake. Vårt samfunnsoppdrag er «Mer kollektivtrafikk for pengene». Vi tror Sporveiens løsning er svaret på sentrale og viktige spørsmål mange kommunale og statlige etater og virksom- heter sliter med i hverdagen. Hvordan skal pengene strekke til, og hvor skal pengene komme fra når vi skal finansiere fremtidige velferdsbehov? Fremtidens byer og samfunn skal bygges og utvikles, og folk skal tas vare på i generasjoner fremover. Er det nok til alle gode formål? Det er sterkt press på velferdsstaten, pensjonsforpliktelsene i Folketrygden stiger og stiger, og AS Norge må stadig ta nye investeringer i samfunnskritisk infrastruktur – ikke bare innenfor tradisjonelle områder som vei og skinner, men også gjennom digitalisering, frem- tidige mobilitetsbehov og klima og miljø. Samtidig faller de gullkantede inntektene fra olje og gass i Nord sjøen, andelen skattebetalere som deltar i spleiselaget er under press, og befolkningen blir stadig eldre og dyrere i drift. Her må vi alle ta felles ansvar for felles fremtid. Vi i Sporveien er allerede godt i gang, og vi skal fortsette vår jobb med å lete etter de aller beste løsningene, både når det gjelder dagens leveranseområder og nye områder og roller vår eier Oslo kommune ønsker at vi tar ansvar for i årene som kommer. Hele offentlig sektor må bli dyktigere til å drive effektivt. Veien til lykke er ikke stadig større budsjetter for den samme jobben. Vi må gjøre mer for de samme pengene. Ledere må gå systematisk inn i virksomheten de har ansvar for, finne sine løsninger som åpner nye mulighetsrom og bygge engasjement og gjennomføringsevne for disse i egen organisasjon, og det må skje i nært samarbeid med de ansatte. Vi kaller vår løsning Sporveismetoden – og for Oslo-regionen og vår eier Oslo kommune er det den som gir «Mer kollektivtrafikk for pengene». Cato Hellesjø Sporveissjef « Fremtidens byer og samfunn skal bygges og utvikles, og folk skal tas vare på i generasjoner fremover.»
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=