Sporveien årsrapport 2016
40 Årsrapport 2016 TRIKKEPROGRAMMET Trikkeprogrammet vil løfte trikkens rolle i kollektivtrafikken og legge grunnlaget for fremtidens reiser i byen. Det omfatter delprosjekter for vognanskaffelse, infrastrukturoppgradering og baseutvikling. Programmet ledes av Sporveien, som sam arbeider tett med Ruter, Oslo Vognselskap og Bymiljøetaten. I tillegg er Vann- og avløpsetaten en viktig medspiller i mange av infrastrukturprosjektene som omfatter endringer i vann- og avløpssystemene i byen. Fremdrift i 2016 I 2016 fullførte Trikkeprogrammet prekvalifiseringen av trikkeleverandører. Seks leverandører vil konkurrere om leveransen av 87 nye og moderne trikker. Det skal anskaffes en moderne standardtrikk som er tilpasset forholdene i Oslo. Det er planlagt at valg av leverandør skal skje innen første halvår 2018. Fremdriftsplanen legger opp til test av en 0-serie i Oslo før serieleveranse og utfasing av de gamle trikkene starter. Testen skal validere at de nye trikkene fungerer som de skal – sommer somvinter – før serieproduksjonen starter. Arbeidet med å ruste opp og fornye infrastrukturen tar sikte på å innhente vedlikeholdsetterslepet og oppgradere trikke- nettet til moderne standard. Tiltakene innebærer nødvendige tilpasninger til de nye trikkene, og vil gjøre trikketilbudet mer robust og effektivt enn det er i dag. Samlet omfatter infrastrukturdelen av Trikkeprogrammet i overkant av tredve større ogmindre delprosjekter. Oppgraderingen av fundament, spor og annen infrastruktur for trikken, blir i enkelte større prosjekter koordinert med andre tiltak for å utvikle gatenettet og kommunal infrastruktur. Bymiljøetaten er prosjekteier for disse delprosjektene, og det pågår nå arbeid med å forberede reguleringsplaner og finansieringsbeslutninger. Prosjektet i Prinsens gate, somallerede er gjennomført, er et godt eksempel på dette. Der er det skapt et flott byrom med trikkeløp i to retninger og nye vann- og avløpsledninger under bakken. Oppgraderingen av trikkebasene er nødvendig av tre årsaker: Flere og lengre trikker krever mer plass til parkering enn tidligere. Verkstedene må også tilpasses for å gi plass til de nye trikkene. Og sist, men ikke minst, må basene legges om for å gjøre drift og vedlikehold mer effektivt. I 2016 har Sporveien arbeidet videre med å konkretisere fremtidens basestruktur, som vil innebære en videreutvikling av dagens baser på Grefsen og Holtet. • Trikkeprogrammet: Omfattende prosjekt for å utvikle neste generasjons trikketilbud i Oslo gjennom å anskaffe nye trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser. Organisering Oppdragsgiver: Oslo kommune Samarbeidspartnere: Ruter, Oslo Vognselskap, Bymiljøetaten og Sporveien Programledelse: Sporveien Finansiering • Trikkeanskaffelse: Kostnadsramme på 4 145 MNOK vedtatt av bystyret • Infrastruktur: Anslått til 3 200 MNOK. Bystyret fastsetter kostnadsramme for de største enkelt prosjektene • Baser: Anslått til 1 000 MNOK. Kostnadsrammen fastsettes i forprosjektet. Trikkeanskaffelsen finansieres av Oslo kommune og belastes drift gjennom vognleie. Finansiering av infra- struktur og baser skjer med midler fra Oslopakke 3. Gevinster • Et attraktivt, robust og kostnadseffektiv trikketilbud • Bedre rutetilbud og kapasitet med 87 nye trikker • Nye trikker og oppgradert infrastruktur med moderne standard • Bidrag til byutvikling og mer attraktive gaterom • Redusert kostnadsnivå for drift og vedlikehold Fremdrift trikkeanskaffelse 2015: Investeringsbeslutning 2016: Prekvalifisering av leverandører 2017–2018: Tilbud og kontraktsinngåelse 2020–2021: Testing av trikker 2021–2024: Leveranse og driftsetting av nye trikker Nye milepæler ble nådd i Trikkeprogrammet i 2016. Når programmet er gjennomført i 2024, skal Oslo ha et mer attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud. Del 3 | VIRKSOMHETEN
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=