Sporveien årsrapport 2016
42 Årsrapport 2016 Del 3 | VIRKSOMHETEN Bussanlegg AS eier og leier ut sju bussanlegg til kollektiv- trafikken i Oslo og Akershus, med en samlet kapasitet på 570 busser. Dette er over 40 prosent av regionens totale kapasitet. Selskapet har et strategisk ansvar for å sikre tilstrekkelig ny anleggskapasitet, og et operativt ansvar for å styrke oppfølgingen av anleggene i dialog med Ruter og bussoperatørene. Ruters behovsanalyse for bussanlegg frem mot 2030 viser at det må etableres to nye bussanlegg i Oslo i perioden. Det er en utfordring å finne riktig lokaliserte arealer i den tette byen. Bussanlegg har i et skisseprosjekt på Stubberud vist hvordan et moderne bussanlegg kan samlokaliseres med andre funksjoner i en bymessig fortetting. Stubberud er en av mulighetene som er til vurdering når Ruter, Plan- og bygningsetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten og Buss- anlegg sammen kartlegger alternative lokasjoner for ny anleggskapasitet i Oslo. I 2016 inngikk Bussanlegg leieavtale med Ruter om lang- siktig bruk av det nye bussanlegget i Brubakkveien (Grorud). Kapasiteten på anlegget bidrar til å redusere underdekningen i Oslos anleggskapasitet. Selskapet arbeidet i 2016 strategisk med å sikre anleggskapa- sitet for buss i Akershus. Markedet er kartlagt og helt konkret ble det forhandlet om kjøp av det eksisterende bussanlegget på Lillestrøm og etablering av et nytt anlegg på Gardermoen. I juni 2016 vedtok imidlertid Akershus fylkesting (AFK) at fylkeskommunen selv skal være eier av nye bussanlegg som LØSNINGEN I EN PRESSET AREALSITUASJON Den forutsatte veksten i kollektivtrafikken fremmot 2030 innebærer at kapasiteten for parkering og vedlikehold av busser må økes med 600-800 busser fra dagens kapasitet. Det er en utfordring i en region med stadig mer presset arealsituasjon. skal brukes av Ruter i Akershus. BussanleggAS har i etterkant bidratt til å overføre informasjon om pågående prosesser til Ruter og AFK slik at prosjektene kan realiseres. Selskapet vil i årene som kommer ha fokus på god forvaltning og utvikling av sine eksisterende sju anlegg. Det vil handle om kapasitetsutvidelser, om tilrettelegging for fossilfri bussteknologi og generell modernisering og tilpasninger av anleggene for fremtiden. Tilretteleggingen av Alnabru anlegget for leddbussparkering er ett eksempel på dette. Etablering av biogassdrevet lakkanlegg på Rosenholm er ett annet. Begge prosjektene ble gjennomført etter planlagt tid og kostnad i 2016. Bussanlegg har ansvaret for å tilby hvilerom og toaletter til Ruter på eksisterende rutenett. Dette er en oppgave som er utvidet med renholdstjenester. I 2016 ble det etablert nytt hvilerom for bussførere på Østerås. Selskapets generalforsamling vedtok i mai 2016 ny formåls paragraf for Bussanlegg som sikrer at ressurser og overskudd som genereres gjennom virksomheten skal anvendes til selskapets formål. Dette vil ha betydning for selskapets ambisjoner og evne til å gjennomføre etablering av nye bussanlegg. Bussanlegg la med 2016 bak seg et godt økonomisk år med et resultat etter skatt på kr 24,1 mill. • BUSSANLEGG
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=