Sporveien årsrapport 2016
Del 4 | SAMFUNNSANSVAR Ingen enkel jobb – Ta endringene på alvor, forstå at nå skjer det faktisk, bidra, vær offensiv og vær i forkant av utviklinga. Da kommer Sporveien til å være ryggraden i det vi trenger for å oppgradere Oslo til å bli en god og klima vennlig by, sier direktør Heidi Sørensen i den nyetablerte Klimaetaten i Oslo. K limaetaten i Oslo kommune ble opprettet i juni 2016 for å sørge for at Oslo når målene som er satt i klimabudsjettet om 50 prosent utslippskutt innen 2020, og 95 prosent innen 2030. Kontoret til direktør Heidi Sørensen er fortsatt uten bilder og i vinduskarmene er det ingen grønne planter, noe som kanskje hadde vært naturlig på et sted hvor miljø står i fokus. Forklaringen er, ifølge direktør Sørensen, ganske enkel. Det er rett og slett ikke tid til å tenke på kontormiljøet når miljø og klima utfordringene i Oslo står på agendaen. Men hvilke endringer vil bety mest i årene som kommer? –Det er store endringer i vente for Oslo, men det at vi må ta klimaproblemene på alvor gir oss samtidig en historisk mulighet til å oppgradere byen. Det vil gi oss en sunnere by med lavere utslipp. Vi vil se endringer i måten vi frakter ting på, i måten vi transporterer oss på og vi kommer til å se en rikere by hvor gatene skal være til for unger og folk – ikke biler. Heidi Sørensen mener også at det helt klart er ting som skiller Oslo fra byer vi kan sammenligne oss med. –Oslo har helt klart noen geografiske særegenheter. Vi ligger innerst i en fjord og har et klima som er lunt og bra til å være i Norge, men også utfordringer fordi lufta ofte står stille. Skal vi få en sunnere by er vi nødt til å ta luftforurensninga på alvor, og det er en viktigmotivasjon for å få ned utslippene. En annen ting som er spesielt er at noen tøffe politikere på sekstitallet tok noenmodige beslutninger om å byggeT-bane. Det gir oss et fantastisk utgangspunkt. Alle som har vært i København i løpet av de siste ti årene og sett hvordan det er å bygge en ny metro fra scratch skjønner hvor smarte de beslutningene var. Grunnplanleggingen på sekstitallet var forut for sin tid, og det å nå klimamålene handler om å være like modige. Det handler om at vi må gjøre noen store endringer, og de fleste av oss liker ikke endringer. Likevel ser vi ofte tilbake og tenker at det var smart. Gågate på Karl Johan og Aker Brygge er eksempler på tiltak det var store protester mot, men som alle er fornøyd med i dag. En visjon som krever innsats Målene om reduksjon av klimagasser i Oslo er ambisiøse. Hvis byen ikke bare skal klare å nå målene, men også leve opp til Oslo 2030-visjonen «smart, trygg og grønn» mener Sørensen at det krever innsats fra flere parter. – Vi klarer ikke å nå visjonen uten et offensivt Sporveien. Vi står foran store utfordringer og byggingen av en ny sentrumstunell for T-banen er avgjørende. Uten den er det veldig vanskelig å se for seg at vi når de store målene med nesten nullutslipp innen 2030. Sporveien spiller en nøkkelrolle i å legge til rette for det grønne skiftet, og det innebærer samtidig en oppgradering av byen. Det vil gjøre stor forskjell i hverdagen til mange som bor i Oslo, men det er litt av et løft. Det er mange sommener at målene ikke bare er tøffe, men også at det ikke er realistisk å nå dem. Direktøren for Klima etaten er av en helt annen oppfatning. – Det er klart det er mulig. Jeg sa ikke ja til denne jobben fordi det er enkelt, jeg sa ja fordi det er vanskelig. Det er så bra at vi tør å sette oss nødvendige mål og gjøre alt for å nå dem. Målene betyr en oppgradering av Oslo, og at klimatiltak ikke er noe som skjer i fremtiden. Det skjer her og nå. Vi har ingen tid å miste, og derfor er jeg glad for at det er et bredt politisk flertall i Oslo bystyre bak klimastrategien. Det er en tverrpolitisk vilje bak dette som gjør det mulig. Et felles ansvar Klimabudsjettet har klare målsettinger om passasjervekst, redusert bil trafikk og forbedret kollektivtilbud. Er det passasjerene somfår regningen? – Det er felleskapet som skal ta regninga, men det er jo slik at alle må være med og dra lasset. Denne oppgraderinga av Oslo kommer til å bety at flere reiser kollektivt, og vi må noen krevende valg i forhold til hva som må gjøres for at det skal skje. Der må jeg igjen si at Ruter og Sporveien har fattet kloke beslutninger i forhold til hva som faktisk gir resultater. Det er også vår jobb som fagetat å prioritere de tiltakene som vi ser gir resultater. Navn: Heidi Sørensen Alder: 47 år Stilling: Direktør for Klimaetaten i Oslo kommune Miljøvern og klimaspørsmål har preget karrieren til den tidligere lederen i Natur og Ungdom og Norges Naturvernforbund. Heidi Sørensen har også vært stortings- representant og statssekretær i Miljøverndepartementet. 46 Årsrapport 2016 ENGASJERTE STEMMER
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=