Sporveien årsrapport 2016
50 Årsrapport 2016 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR AMBISJON: VI SKAL GJØRE VÅRT FOR AT OSLO KOMMUNE NÅR SINE MÅLSETTINGER FOR MILJØ OG KLIMA. MÅLOMRÅDE: REN TUR Sporveien bidrar til å bedre luftkvaliteten og redusere klima- gassutslippene i Oslo gjennom å tilby miljøvennlig kollektiv trafikk. Miljøfokus er en naturlig del av vårt samfunns oppdrag, og det er et viktig mål å unngå skader på mennesker og miljø. Unibuss og enheten Infrastruktur og prosjekter er begge sertifisert i henhold til miljøledelsesstandarden ISO 14001. Klimaavtrykket redusert I 2016 tilsvarte Sporveiens klimagassutslipp 10 358 tonn CO2. Det var en reduksjon på ni prosent fra 2015, mest som en effekt av at klimagassutslippene fra produksjon av strøm i Norden er gått ned. Sporveiens klimaregnskap er basert på lokasjonsbasert metode, som er samme metode som Oslo kommune benytter i sitt klimaregnskap. Det betyr at klimagassutslippene fra bruk av strøm beregnes basert på de faktiske utslippene fra strømproduksjon innenfor et gitt område. Utslippsfaktoren vi benytter (nordisk miks) er redusert med 38 prosent fra 2014 til 2016. Motstykket til lokasjonsbasert metode, er markedsbasert metode. Medmarkedsbasert metode tar beregningen av klima- gassutslippene hensyn til om virksomheten har kjøpt opp rinnelsesgarantier for å dokumentere at elektrisiteten kommer fra fornybare kilder. Sporveien har kjøpt opprinnelsesgarantier for strømmen sombrukes til kjøring, men denmarkedsbaserte metoden bruker samtidig en langt høyere utslippsfaktor for elektrisiteten som ikke er dekket av slike garantier. Derfor får Sporveien klimagassutslipp tilsvarende 15 165 tonn CO2 med markedsbasert metode, en økning på 7 prosent fra 2015. Størst utslipp fra strømbruk Forbruket av strøm sto for 91 prosent av de lokasjonsbaserte klimagassutslippene fra virksomheten i 2016. Mer enn 70 prosent av strømforbruket var knyttet til kjøring av T-bane og trikk. Sporveien har somnevnt kjøpt opprinnelsesgarantier for kjørestrømmen, men ser bort fra garantiene i klima regnskapet for å benytte samme beregningsprinsipper som vår eier, Oslo kommune. MÅLOMRÅDE: SMART TUR Oslo trenger enda bedre kollektivløsninger; løsninger som gir innbyggerne høy mobilitet, som holder tritt med befolk- ningsveksten, og som bidrar til å skape levende og attraktive byrom. Sporveien samarbeider tett med Oslo kommune og aktørene i kollektivfamilien for å finne de beste mobilitets- løsningene og sette dem ut i livet. Smartere by og mobilitet Smart og grønn er to av nøkkelordene i visjonen for Oslos utvikling mot 2030. Begge berører i høyeste grad Sporveien. Sømløse mobilitetsløsninger, som utnytter sensorteknologi, tingenes internett, kunstig intelligens og sanntidsanalyse, er på fødselsstadiet og kan for alvor ta kollektivtilbudet over i den digitale tidsalderen. Kommunens strategi om å videre- utvikle og drive fortetting nær kollektivpunkter legger også til rette for moderne mobilitetsløsninger, der T-bane og trikk kan kombineres med andre miljøvennlige transportformer. Oslo følger samme utvikling som mange ledende kollektiv- byer i Europa, der robuste, skinnegående systemer utgjør grunnstammen i kollektivnettet, forflytter store mengder passasjerer og danner utgangspunktet for smarte mobilitets- løsninger. I 2016 tilførte Lørenbanen ny kapasitet i T-bane- nettet, og arbeidet med det neste store løftet, Fornebubanen, er i gang. Samtidig planlegges det nye trikkelinjer til Tonsen- hagen, Hauketo, Bygdøy allé og langs Ring 2. Levende byrom Sporveien er også opptatt av å bidra til å skape levende og grønne byrom langs dagens linjer. Prinsens gate er et godt eksempel på hva somvil komme langs flere viktige trikketra- seer. Arbeidene har ikke bare forbedret kollektivtilbudet, men har revitalisert en bygate. Storgata, Oslos kanskje viktigste kollektivtrasé, står nå for tur. Der samarbeider Sporveien med Plan- og bygningsetaten og Vann- og avløpsetaten om en omfattende opprusting som skal skje i perioden 2017-2020. Hele gaten blir dedikert kollektivtransport, holdeplasser flyttes, fortauene utvides, og Storgata skal gjenoppstå med grønne gatetun og -torg. • AMBISJON: VI SKAL VÆRE LØSNINGEN PÅ MORGENDAGENS KOLLEKTIVTRAFIKK OG BIDRA TIL EN BÆREKRAFTIG UTVIKLING.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=