Sporveien årsrapport 2016

Del 5 | STYRING En løsningsorientert generasjon Fremtiden er interessant for den generasjonen som ikke lenger har noe valg, men sommå ha fokus på miljøvennlige løsninger. Føler de at de blir hørt og sett? Vi spurte Saida Tufa og Jessica Langeland om hvordan Sporveien kan hjelpe Oslo å bli en bedre by. S entralt Ungdomsråd (SUR) er et medvirkningsorgan for ungdom, og samtidig en høringsinstans for politikerne i Oslo. SUR jobber med saker som opptar barn og unge i Oslo, og hvert år avholdes det Ungdommens Bystyre- møte hvor de samles om ti saker. Fem av disse sakene blir prioritert og er det viktigste SUR jobber med gjennom året. Saida Tufa og Jessica Langeland er to av de samfunnsengasjerte unge som sitter i SUR. – Jeg er veldig stolt over at vi har fått gjennomslag for stort sett all den politikken vi ønsker å få gjennomslag for, og som vil legge forholdene bedre til rette for dagens barn og unge, også i fremtiden, sa ordfører Marianne Borgen til Osloportalen da hun var på vei inn i ordførerkontoret for to år siden. Saida Tufa, som er nestleder i SUR, mener bestemt arbeidet de gjør blir tatt på alvor i det politiske systemet, og at muligheten til å påvirke dagsordenen er reell. – Ja, absolutt.Ta for eksempel vedtaket om et bilfritt sentrum. Det er en sak som ble fremmet påUngdommens Bystyremøte og somSUR jobbet for å få gjennom. Den saken ble vedtatt i bystyret, og det viser at vi når fremmed sakene våre og at vi har påvirkningskraft. Jessica Langeland bekrefter inntrykket av at ungdommen blir både sett og hørt. – Jeg har ikke sittet så lenge som Saida, men jeg føler at vi får gjennom saker. Oslo skal ha et bilfritt sentrum innen 2019, og det er ganske kult at det er en stor og viktig sak somvi har vært med på å få gjennomslag for. Oslo for alle Fremtiden er preget av store endringer, og Saida Tufa har meninger om hvorfor Sporveien er viktig for at Oslo skal fort- sette å være en god by for alle som bor og lever her. – Jeg tror at vi må satse mye på kollektivtrafikk. Vi hadde en sak fra finansbyråden som handlet om hvordan ungdom ville at byen skulle være i 2030, og det som gikk igjen i debatten var bedre kollektiv, bedre kollektiv og bedre kollektiv. Vi ville ha flere avganger og flere T-baner og busser som er i trafikk. Nå har jo T-banen begynt å gå en halv time senere på kvelden, og det er akkurat slike ting vi ønsker. Vi i SURmener at vi trenger bedre kapasitet, og ny T-banetunell i sentrum er en sak som har vært oppe også i Ungdommens bystyre. Hyppigere avganger og flere T-baner vil gjøre det enklere for folk. Jessica mener at Sporveien ikke må glemme at kollektivtrafikk ikke bare er til for de som bor i Oslo. – Jeg går på reiselivslinja, og tenker at infrastruktur er viktig for hovedstaden i et land. Ikke bare for oss, men også for turistene og alle som kommer til byen. At det er lite problemer og at det er lett å komme seg dit du vil. Fort og enkelt er vel det jeg tenker er viktigst. Hvordan skal vi få folk til å velge kollektivt? – Jeg tror løsningen er at det må bli enda enklere å velge det som er klimavennlig. Da må vi tilrettelegge for kollektivtrafikk og at tilbudet blir like bra over hele byen, ikke bare for de som bor i sentrum. I tillegg til avganger hele døgnet. Navn: Saida Tufa Alder: 17 år Stilling: Nestleder i Sentralt Ungdomsråd og elev ved studie- spesialisering, språk samfunnsfag og økonomi på Nydalen VGS Navn: Jessica Langeland Alder: 18 år Stilling: Medlem av Sentralt Ungdomsråd og elev ved reiselivslinja på Nydalen VGS Saida og Jessica er engasjerte medlemmer av Sentralt Ungdomsråd (SUR). Saida representerer bydel Stovner, og ble valgt inn som nestleder av Ungdommens Bystyremøte. Jessica sitter for bydel Alna og ble valgt inn i SUR av det lokale ungdomsrådet, og valgt av Ungdommens Bystyremøte til å sitte i Arbeidsutvalget. 62 Årsrapport 2016 ENGASJERTE STEMMER

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=