Sporveien årsrapport 2016
STYRING | Del 5 – Det er kanskje vanskelig for noen, jeg begynte å tenke på familier med barn. Det er jo ganske lett å velge bil hvis du skal ha med deg en masse greier? Kanskje byen skulle vært anner- ledes, at skolene lå nærmere? Jessica skyter inn en tanke om barnefamilier, og Saida mener at dette også handler om infrastruktur. – Jo, det er riktig. Infrastruktur er viktig, kanskje T-bane- nettet kunne vært annerledes. Kanskje vi må vurdere hele systemet slik det er i dag og se om vi kan tilrettelegge bedre for at folk skal velge kollektivt? Det må blir mer attraktivt å ta buss, bane og trikk fremfor å kjøre bil, mener Saida. På tide å tenke nytt Klimabudsjettet forutsetter passasjervekst og forbedret kollektivtilbud, hvem skal ta regninga? Passasjerene eller politikerne? Saida er ikke i tvil om adressen. – Det er definitivt politikerne som må ta regninga for en større satsing på kollektivtransport. Fordi jeg tror det er veldig vanskelig å øke prisene og samtidig få folk til å velge kollektivt. Det blir ikke så veldig attraktivt hvis prisene øker. Jessica mener at de unge er enige om at det er dyrt, men at det er en pris vi må betale. –Det var også en sak oppe i Ungdommens Bystyremøte om å redusere prisene, men det ble lagt dødt med en gang. Vi var ganske enige om at prisene er litt høye, men det er greit fordi pengene vi betaler blir brukt til å gjøre kollektivtrafikken bedre. Jessica tror at det er smart å tenke nytt og at Sporveien kan bruke tendensene som finnes ute blant folk. – Det er viktig å tenke nytt fordi det er så mange som bryr seg ommiljøet, og det åpner kanskje for andre årsaker til at vi velger det vi gjør. Nå kjører bussene på biogass, det er bra, det liker vi og da tar vi bussen. Det å gjøre ting mer miljøvennlig kan være motiverende. Det funker for meg. Elbiler finnes jo fordi folk heller vil ha dem, og det er fordi de bryr seg om miljøet. Neste generasjon vil både tenke og handle annerledes enn den forrige, og Saida ser at det er noen helt åpenbare forskjeller. – Jeg tror at vi generelt er mer bevisste på miljø og at vi ser konsekvensene av forurensning og klimaproblemer mye tydeligere enn før. Vi ser at verden er i en mye dårligere situasjon enn tidligere, og derfor tar vi unge andre valg enn generasjonen før oss. Det er ikke for sent, vi må bare jobbe med miljøtiltak. Vi kan alle gjøre noe for et bedre klima, ikke bare på nasjonalt plan. Et valg vi alle kan gjøre er å ta kollektivtrafikk. Hva er det vi foreløpig ikke vet, men som kommer til å gjøre kollektivtrafikk helt annerledes i fremtiden? –Kanskje det er ting som kommer til å være smart. Mobil- ladere på T-banen? Vi er jo så sykt avhengige av mobilen, hva medWIFI? Jessica lurer på omdet finnes flere måter som Spor- veien kan bruke for å lokke folk inn på kollektive alternativer. – Det har de i Finland, og da synes folk med en gang at det er mer attraktivt å ta kollektivtrafikk, Saida mener at noen allerede har tenkt på det. – Seriøst? Kult, sier Jessica og synes idéen til Finland virker interessant. –Kanskje vi får en bilfri by? Det er ikke helt realistisk, men vi vet jo ikke hva som skjer i fremtiden. Kanskje det blir slik at vi slipper å bytte mellom buss og trikk, men at alt går helt dit vi skal, avslutter Saida og håper at fremtiden også kan gi oss uventede og positive overraskelser. Både Saida (t.v.) og Jessica synes at noe av det som er spesielt bra med å ta kollektivtrafikk er at det er så avslappende. De synes det er skikkelig deilig å gå inn i en kjølig buss på varme dager, og varm buss på kalde dager. Årsrapport 2016 63
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=