Sporveien årsrapport 2016
Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP Stockholm Kollektivtrafikk: T-bane, buss, trikk, lokaltog og ferge Antall passasjerer : ca. 800 000 daglig Antall innbyggere: 2,3 mill. i Stockholm-regionen, 900 000 innbyggere i byen Ansvarlig selskap: Storstockholms Lokaltrafikk (SL) eies av Landstinget i Stockholm, og har ansvaret for kollektivtrafikken i regionen. Finansieres ved 50 prosent skatteinntekter og 50 prosent billettinntekter. I alt syv ulike selskaper er involvert i drift- og ved likehold av kollektivtilbudet. Båt- og fergetrafikken er satt ut til et offentlig eid selskap, Waxholmsbolaget. Ordfører Karin Wanngård: «Dagens kollektivsystem har ikke kapasitet nok til å håndtere alle innbyggerne i Stockholm. Stockholm er en av de raskest voksende byene i Europa. Vi har et ambisiøst bærekraftsmål om å bli en fossilfri by innen 2040. God offentlig kommunikasjon er nøkkelen for å nå denne målsetningen, men dessverre så klarer ikke systemet vårt å møte behovet. Ansvaret for den offentlige transporten i Stockholm ligger under det som heter Landstinget, og ikke Stockholm by, men vi håper å få tilført økte ressurser fra Landstinget. Vi trenger å bygge nye T-banelinjer for å kunne øke kapasiteten». København Kollektivtrafikk: T-bane, buss, lokaltog og sykler Antall passasjerer: 690 000 daglig Antall innbyggere: 1,3 mill. i København-regionen, 602 000 inn byggere i byen Ansvarlig selskap: Movia, offentlig selskap for buss og lokaltog. Finansiert 50/50 av skattemidler og billettinntekter. Metro selskapet står bak T-banen i København, et selskap eid av København kommune og den danske stat. Ordfører Frank Jensen: «Vi investerer for øyeblikket tungt innen offentlig transport. Blant annet skal vi åpne tre nye T-banelinjer. Vi har også etablert et knutepunkt for tog, buss og T-bane, kalt DOT (Din Offentlige Transport), som skal gjøre det lettere for passasjerer å planlegge sin reise. Befolkningen i København øker med 10 000 nye innbyggere i året, så en av våre største utfordringer i dag er å Åtte byer i Europa Disse utvalgte byene satser tungt på et velfungerende kollektivtilbud til sine innbyggere og besøkende – i likhet med Oslo. Flere av disse er kommet langt i den digitale utviklingen, og tilbyr blant annet gratis internett til reisende, mens andre tester ut førerløse busser og T-baner og smarte betalingssystemer. Hovedutfordringen til disse åtte byene er likevel ganske identisk; innbyggertallet vokser raskt, og behovet for en effektiv og god kollektivløsning er stor. sørge for et mest mulig effektivt kollektivtilbud. Jeg ønsker meg en by med ren luft. Vi bør fjerne forurensende dieselbusser og i stedet introdusere elektriske busser som hverken forurenser eller lager støy. Akkurat nå tester vi to hurtigladbare busser i København». Amsterdam Kollektivtrafikk: Buss, trikk, T-bane, ferge og sykler Antall passasjerer: 781 000 daglig Antall innbyggere: 2,4 mill. i Amsterdam-regionen, 833 000 innbyggere i byen Ansvarlig selskap: Vervoerregio Amsterdam, offentlig eid selskap som koordinerer og styrer kollektivtilbudet i Amsterdam. GVB har hovedansvar for driften av de ulike transportmidlene. To andre private busselskaper opererer på kontrakt utenfor Amsterdam og i enkelte bydeler. GVB investerer 600 millioner euro i perioden 2014- 2025 for å skape et mer effektivt offentlig kommunikasjonsnett i Amsterdam. Direktør for offentlig transport i Vervoerregio, Nico van Paridon: «Vi er forberedt på store endringer i den offentlige transporten i løpet av de neste fem-ti årene. En voksende befolkning, økende turisme, og en økonomi i endring, vil gi økt press på vårt offentlige transporttilbud. Vi er nødt til å tilpasse oss slik at vi har kapasitet til å møte etterspørselen. Markedet er i stor endring, og vi ser at det beveger seg mot alle former for mobilitet, som førerløse biler, sykler og bildeling». Barcelona Kollektivtrafikk: Buss, trikk, T-bane, ferge og lokaltog Antall passasjerer: 2,6 millioner daglig Antall innbyggere: 5,35 millioner i Barcelona-provinsen, 1,7 millioner innbyggere i byen Ansvarlig selskap: Autoritat del Transport Metropolità (ATM), offentlig eid selskap, har ansvar for å planlegge og koordinere driften i storbyområdet Barcelona. Nærmere 50 ulike private og offentlige aktører har kontrakter med ATM, hvorav TMB er det største selskapet i Catalonia med ansvar for buss og T-bane. 74 Årsrapport 2016 ENGASJERTE STEMMER
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=