Sporveien årsrapport 2016

ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Generaldirektør i ATM, Pere Torres: «Med 955 millioner årlige turer og et godt integrert billettsystem, har vi et offentlig transportsystem sommakter å håndtere dagens behov i Barcelona. Heldigvis har administrasjonen i Catalonia sett behovet for å styrke investeringene ytterligere de siste årene. Vi har et mål om å kutte antall biler i regionen med 30 prosent for å bedre luftkvaliteten og skape en mer human by, og dette innebærer en betydelig styrking av den offentlige transporten, både i form av tilbud og kvalitet. Vår hovedutfordring blir å gi vellykket respons til den økende urbane mobiliteten. Berlin: Kollektivtrafikk: Buss, trikk, T-bane, lokaltog (S-Bahn) Antall passasjerer: 2,8 millioner daglig Antall innbyggere: 6 millioner i stor-Berlin, 3,5 millioner inn­ byggere i byen Ansvarlig selskap: Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), offentlig selskap som koordinerer kollektivtrafikken i Berlin-regionen. 43 ulike selskaper opererer innen Berlin, mens BVG er den største aktøren (datterselskap av VBB). Ordfører Michael Müller: «I fjor ble det fraktet mer enn én milliard passasjerer med T-bane, trikk, busser og ferger i Berlin. Jeg er tilfreds med at vårt kollektivtilbud er bærekraftig og på­ litelig slik at reisende kan ta seg rundt i Berlin 365 dager i året – gjennom hele døgnet. Jeg er også fornøyd med at stadig flere innbyggere og turister bruker våre tjenester, fremfor deres egen bil. I løpet av de siste fem årene har Berlin vokst med om lag 200 000 personer – noe som tilsvarer Bergen i størrelse. Jeg er glad for at Berlin er så populær, men vår største utfordring er å tilpasse kommunikasjonstilbudet til et økende antall innbyggere og turister. Nye boligområder skal utvikles, og vi må kunne tilby en nødvendig infrastruktur, nemlig et godt kollektivtilbud, for å fortsette å være en attraktiv by.» Helsinki Kollektivtrafikk: Buss, trikk, T-bane, lokaltog og sykler Antall passasjerer: 982 000 daglig Antall innbyggere: 1,41 millioner i hovedstads-regionen, 630 000 innbyggere i byen Ansvarlig selskap: Helsinki Region Transport (HSL), eid av syv ulike kommuner som har ansvar for all offentlige kommunikasjon, etablert i 2010. Administrende direktør i HSL, Suvi Rihtniemi: «Takket være HSL er nå all offentlig kommunikasjon håndtert av én aktør. Dette er et stort skritt fremover, i motsetning til den gang det var en rekke ulike aktører som planla og anskaffet transportløsninger i regionen. I praksis så gjorde det gamle systemet at det var vanskelig å koordinere ruter og rutetider. Nå er vi i stand til å planlegge all kollektivtrafikk i et langsiktig perspektiv. Vårt mål er å gjøre reisen så effektiv og sømløs sommulig. Det innebærer at all informasjon til passasjerer må skje i sanntid. Vi satser også tungt på å effektivisere og bygge ut trikkelinjene i byen». London Kollektivtrafikk: T-bane, buss, trikk, lokaltog, ferge og sykler Antall passasjerer: 31 millioner daglig Innbyggere: 13,8 millioner i hovedstadsregionen, 8,6 millioner innbyggere i byen Ansvarlig selskap: Transport for London (TFL). Offentlig selskap, som drifter og styrer kollektivtilbudet i London. Buss og jernbane er åpnet for fri konkurranse. Borgermester Sadiq Khan: «I 2030 er det ventet at vi vil passere ti millioner innbyggere. Vår største utfordring er å møte det konstante behovet for transport på en bærekraftig måte. Vi skal gjøre dette ved å investere i vårt transportsystem, ved å utnytte teknologi og innovasjon, og ved å gjøre tjenestene våre tilgjengelige for alle. Vår rolle er å sørge for at London er i bevegelse, at byen virker og vokser, slik at livet her blir best mulig. Som en integrert myndighet med ansvar for det meste av byens offentlige transportsystem, er vi derfor i stand til å samordne og integrere ulike tjenester som reisekortet Oyster, «contactless payment» og sanntids reiseinformasjon.» Paris Kollektivtrafikk: Buss, trikk, T-bane og lokaltog Antall passasjerer: 42 millioner daglig Innbyggere: 12,2 millioner i hoved- stads-regionen, 2,2 millioner inn­ byggere i byen Ansvarlig selskap: Syndicat des Transports d’Ile-de-France (STIF) – et syndikat bestående av representanter for Paris kommune, ulike departementer og fylker. Har ansvar for organisering, modernisering og finansiering av drift. De tre største aktørene innen kollektivtrafikken i Paris er RATP (metro), SNCF (tog) og Optile (buss). Nærmere 90 ulike transport- selskaper opererer på kontrakter i Paris. Borgermester Anne Hidalgo: «Vi er ikke alene om å styre kollektivtilbudet i Paris. Vi samarbeider med flere partnere, særlig STIF, som utvikler og organiserer den offentlige transporten med lokale interessenter for å forbedre livet til alle reisende. Samferdsel- og transportpolitikken er under stadig utvikling, og utfordringen er å forutse det økende behovet, og samtidig bevege oss mot en karbonfri mobilitet. Borgermesteren støtter blant annet et prosjekt kalt «The Greater Paris Express-project» som vil være et stort løft innen offentlig transport. Målet er å skape et godt alternativ til bilbruk, slik at vi på sikt kan forbedre innbyggernes livskvalitet og bygge en bærekraftig by». • (Kabinettet til borgermesterens kontor svarer på vegne av Anne Hidalgo.) «Vi er forberedt på store endringer i den offentlige transporten i løpet av de neste fem-ti årene. En voksende befolkning, økende turisme, og en økonomi i endring, vil gi økt press på vårt offentlige transporttilbud.» Nico van Paridon, Amsterdam Årsrapport 2016 75

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=