Sporveien årsrapport 2016

78 Årsrapport 2016 Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP Sporveien Oslo AS er Norges største kollektivselskap målt i antall reiser. Selskapet har en lang og stolt historie, og har gjennommer enn 140 år satt sitt preg på så vel bybildet som utviklingen av Oslo by. I 2016 kunne Sporveien feire at det var 50 år siden den første turen medT-banen gikk fra sentrum til Lambertseter. Sporveien OsloAS (Sporveien) leverer effektiv kollektivtrafikk med høy kundetilfredshet basert på en integrert verdikjede der selskapet styrer infrastruktur, verksted, vogner, operatører og trafikk i ett helhetlig system for å få mest mulig ut av hver av innsatsfaktorene. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune og leverer skinnegående kollektivtrafikk på bestilling fra administrasjonsselskapet Ruter, som er eid av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Vogn­ materiellet i den skinnegående kollektivtrafikken er eid av OsloVognselskap, som leier ut vognene og kjøper vedlikehold av Sporveien. I bussmarkedet konkurrerer Sporveiens selskap Unibuss AS om anbud i fri konkurranse med andre aktører. Sporveien har hovedkontor på Tøyen i Oslo. I 2016 hadde konsernet driftsinntekter på 4 560 MNOK og 3629 ansatte ved årets slutt. Tilsvarende tall for 2015 var 4 375 MNOK og 3540 ansatte. 250 millioner reiser ble utført med Sporveien i 2016. VIRKSOMHETEN Sporveiens datterselskaper SporveienTrikkenAS og Sporveien T-banenAS kjører all skinnegående kollektivtrafikk med trikk ogT-bane i Oslo ogAkershus. Vedlikehold av trikker utføres av konsernets verksteder på Grefsen og Holtet, mens vedlikehold av T-banevogner skjer på Ryen og Avløs. Sporveiens datterselskap Unibuss AS kjører en stor andel av den anbudsbaserte busstrafikken i Oslo, Akershus, Vestfold og Oppland. Sporveien eier, forvalter og utfører vedlikehold og opp­ graderinger på all infrastruktur til trikk og T-bane, inkludert stasjoner, tuneller og bygninger. Arbeidet utføres av virksom- hetsområdet Infrastruktur og Eiendom, og sikrer stabil og sikker drift av trikk og T-bane i Oslo og Akershus. Virksom- heten har også ansvar for store utbyggingsprosjekter og forvalter en betydelig eiendomsmasse knyttet til kollektiv- trafikken i Oslo og Akershus. Infrastruktur og Eiendom har baser på Etterstad og Holtet. Konsernets datterselskap BussanleggAS eier og leier ut buss- anlegg til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Datterselskapet Sporveien Media AS forvalter all trafikk­ reklame på egne driftsmidler, stasjoner og bygninger, samt holdeplasser på Lilleakerbanen og Ekebergbanen. MARKED OG STRATEGI Et godt og velfungerende Sporveien er avgjørende for at Oslo-regionen skal fungere. Oslo er den raskest voksende hovedstaden i Europa, og Sporveien er godt rustet til å ta ansvar for de fremtidige utfordringene dette gir for kollektivtrafikken. Det ventes fortsatt høy befolkningsvekst i Stor-Oslo frem mot 2030. Oslo kommune anslår at folkemengden i Oslo og Akershus vil være i underkant av 1,5 millioner innbyggere i 2030. Det er et politisk mål at den ventede trafikkveksten skal skje i form av kollektivtrafikk, gange og sykkel, og at bilbruken skal reduseres. Oslo kommune har i tillegg satt ambisiøse mål for reduksjon av klimautslipp og bedring av luftkvaliteten i byen. Et godt kollektivtilbud er avgjørende for å nå målene. Sporveien er en viktig del av løsningen på disse samfunnsutfordringene, og legger vekt på å drive godt og effektivt gjennom en robust og fremtidsrettet strategi. Konsernets foregående strategiperiode, Best 2015, ble avsluttet ved utgangen av 2015 og leverte effektiviserings­ forbedringer på totalt 455,5 millioner kroner årlig. 2016 markerte oppstarten av strategiperioden 2016-2020 og Sporveiens nye strategi Best 2020. Med den har Sporveien satt som strategisk målsetting å bli beste nordiske løsning på effektiv og miljøvennlig kollektivtransport. Det innebærer at Sporveien til enhver tid skal være konkurransedyktig og utvikle konsernet på en innovativ og fremtidsrettet måte. Best 2020 viderefører arbeidet med forbedringer og effektivi- seringer fra forrige strategiperiode. Ambisjonsnivået i Best 2020 er å effektivisere driften med 375 MNOK innen utgangen av 2020. Sporveien ligger ved utgangen av 2016 godt i rute for å nå sine ambisjoner i Best 2020. Samtidig hever Sporveien ambisjonsnivået ytterligere innenfor de strategiske satsings- områdene samfunnsansvar, konkurransekraft, vekst og gjen- nomføringsevne. Arbeidet med å realisere ambisjonene er i gang, og i 2016 oppnådde Sporveien blant annet en 14 prosent ÅRSBERETNING FOR SPORVEIEN OSLO AS 2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=