Sporveien årsrapport 2016

Årsrapport 2016 79 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 økning i antallet kjørte togkilometer medT-banen. Betydelige oppgraderinger av infrastrukturen har også økt kapasiteten i T-banenettet og redusert vedlikeholdsetterslepet. Sporveiens viktigste konkurransefortrinn er selskapets integrerte forretningsmodell. Den gjør det mulig å optimal­ isere hele verdikjeden med operativ drift, vedlikehold, ut­ bygging og eiendom. Selskapet er godt posisjonert for å være med på den videre utviklingen av miljøvennlig kollektivtrafikk i det sentrale Østlandsområdet. Sporveien skal være en del av løsningen ved å tilby et voksende marked flere avganger med god kvalitet og høy sikkerhet, til en konkurransedyktig pris. Datterselskaper og virksomhet i Sporveien-konsernet Sporveien T-banen AS Sporveien T-banen AS leverer all T-banetrafikk i Oslo og Akershus. Selskapet har en egen driftstillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjons­ selskapet Ruter AS. 2016 ble året T-banen passerte 100 millioner reisende for første gang. T-banen produserte 106 millioner reiser, en økning på 11,7 prosent fra 2015. Kundetilfredsheten har de senere årene vært svært god og endte på 98,0 prosent i 2016. Andelen kjørte avganger (regularitet) var i 2016 på 99,3 prosent. Selskapet jobber aktivt for å holde kvaliteten på et høyt nivå. T-banen drifter fem linjer i Oslo, hvorav to strekker seg inn i Bærum i Akershus. I forbindelse med ruteomlegging og åpning av Lørenbanen 3. april ble T-banens produksjon økt med 14 prosent på årsbasis. Denne produksjons- veksten, sammen med mange feil på infrastrukturen, gjorde at perioden fra mars til juni ble krevende for driften. Punktligheten sank fra 80-85 prosent i januar-februar til 70 prosent i den krevende perioden frem til sommeren. T-banen organisasjon jobbet systematisk med forbedringer, og etter at de største flaske- halsene var fjernet, og planene justert, steg punktligheten til 85 prosent etter sommeren. Sporveien Trikken AS Sporveien Trikken AS har ansvar for all trikkedrift i Oslo. Selskapet har en egen driftstillatelse fra Statens jernbanetilsyn og kjører på avtale med administrasjonsselskapet Ruter AS. Trikken drifter seks linjer og fraktet 53 millioner reisende i 2016, en svak nedgang på 2,7 prosent fra 2015. De siste ti årene sett under ett har imidlertid antallet reisende med trikken økt med over 45 prosent, uten endringer i vognparken. Nedgangen i 2016 henger trolig sammen med endringer i trafikkavviklingen knyttet til anleggsarbeider i sentrum og langs Ekebergbanen. Kundetilfredsheten blant reisende med trikken var på 96 prosent i 2016. Andelen kjørte avganger (regularitet) var på 99,5 prosent målt mot planlagte avganger. Trikken jobber aktivt for å holde kvaliteten på et høyt nivå. Sporveien Media AS Sporveien Media AS forvalter all trafikkreklame på Sporveiens driftsmidler, stasjoner og bygninger, samt holdeplasser på Lilleakerbanen og Ekebergbanen. Sporveien Media AS har siden 1. januar 2013 hatt avtale med Clear Channel Norway AS om salg av trafikkreklame­ rettighetene i Oslo og Akershus. Avtalen varer frem til 31. desember 2020. I tillegg til å gi et positivt økonomisk bidrag til kollektivtrafikken, skal trafikkreklamevirksomheten bidra til en positiv opplevelse for de reisende. Tilrettelegging for videreutvikling av samarbeidet med Clear Channel Norway sto sentralt i 2016. Dette inkluderte opp­ gradering av eksisterende og etablering av nye digitale flater og tilhørende infrastruktur. Sporveien Media AS betalte i 2016 totalt 102,8 millioner kroner i plassavgift til kollektivtransporten som er selskapets drifts­ inntekter redusert for driftskostnader. Unibuss Unibuss består av Unibuss AS (rutebuss) og datterselskapene Unibuss Tur AS, Tønsberg Bussreiser AS og Unibuss Ekspress AS. Selskapet driver virksomhet innen rutebusstrafikk, turbilkjøring, ekspressruter og flybusstransport. Med 1794 ansatte ved årets slutt, er Unibuss det største datterselskapet i Sporveien Oslo AS målt i antall ansatte. I Oslo og Akershus kjører selskapet på oppdrag for Ruter AS, i Vestfold for Vestfold Kollektivtrafikk, og i Lillehammer for Opplandstrafikk. I 2016 hadde Unibuss 91 millioner reisende og selskapet omsatte for 1 651 millioner kroner. Kunde­ tilfredsheten i 2016 var på 96 prosent, mot 97 prosent i 2015 og 93 prosent i 2014. 1. juli startet Unibuss kjøring av ny kontrakt i Vestfold, etter at selskapet vant dette anbudet i 2015. 91 nye, miljøvennlige busser ble satt i drift i Vestfold. I tillegg vant Unibuss i juni 2016 anbudskonkurransen om busskjøring i Oslo indre by. Dette er den største anbudspakken i Oslo og en kontrakt Unibuss kjører i dag, med linjestrekninger som konsernet har kjørt siden 1927. Den nye kontrakten har oppstart 2. april 2017 og tre års varighet, med inntil to års opsjon. Unibuss Ekspress kjører flybussene Torpekspressen, OSL-ekspressen og Værnesekspressen. Ryggeekspressen ble avviklet 29. oktober på grunn av nedleggelsen av Rygge flyplass. Omtrent samtidig startet Unibuss Ekspress 23. september OSL-ekspressen. I tillegg kjører Unibuss Ekspress Lavprisekspressen på strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Kristiansand-Stavanger. Unibuss Tur har baser i Oslo, Stokke i Vestfold, Son i Akershus og på Lillehammer i Oppland. På slutten av året inngikkUnibuss Tur avtale med Moss Turbiler om overtakelse av alle kunde­ avtaler, sjåfører og driftssjef i turbussvirksomheten, lokalene og de fleste av bussene til MossTurbiler fra 1. januar 2017. «Sporveiens viktigste konkurransefortrinn er selskapets integrerte forretningsmodell. Den gjør det mulig å optimalisere hele verdikjeden med operativ drift, vedlikehold, ut- bygging og eiendom.»

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=