Sporveien årsrapport 2016
80 Årsrapport 2016 Unibuss har lange og stolte tradisjoner i busstrafikken, og i 2017 er det 90 år siden driften av bybuss i Oslo ble startet somen del av Sporveiskonsernet. Bussanlegg AS BussanleggAS leier ut sju bussanleggmed en samlet kapasitet på 570 busser til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Buss anlegg eier selv seks av anleggene og har en langtidsavtale med det sjuende i Brubakkveien. De sju bussanleggene utgjør 40 prosent av regionens totale kapasitet. Den forut- satte veksten i kollektivtrafikken frem mot 2030 innebærer at kapasiteten for parkering og vedlikehold av busser må økes med ytterligere 600-800 busser. Det er en utfordring i en region med en stadig mer presset arealsituasjon. Bussanlegg AS har et strategisk ansvar for å sikre tilstrekkelig ny anleggs-kapasitet, og et operativt ansvar for å følge opp anleggene i dialog med bussoperatørene. Selskapet vil i årene som kommer ha fokus på god forvaltning og utvikling av sine eksisterende sju anlegg. Det vil handle om kapasitetsutvidelser, om tilrettelegging for fossilfri bussteknologi, samt generell modernisering og tilpassing av anleggene for fremtiden. Selskapets generalforsamling vedtok i mai 2016 en ny formåls paragraf for Bussanlegg AS som sikrer at ressurser og overskudd som virk- somheten genererer, skal anvendes til selskapets formål. Det har betydning for selskapets ambisjoner og evne til å gjennomføre etablering av nye buss- anlegg. Infrastruktur og eiendom Gjennom konsernets enhet Infra- struktur og Eiendom (IE) driver Spor- veien svært omfattende bygge- og anleggsvirksomhet. I 2016 omfattet bygge- og anleggsvirksomheten blant annet: Ferdigstillelse av Lørenbanen: Bygging av ny bane med 1,6 kilometer dobbeltspor og ny, dypt-liggende stasjon under boligområdet på Løren. Banen åpnet 3. april 2016. Østensjøbanen: Oppgradering av trasé og stasjoner startet i 2015, med delåpning til Bøler 10. januar 2016 og åpning av hele strekningen 3. april 2016. Nydalen stasjon: Ombygging for å øke kapasiteten til atkomstene, med flere rulletrapper og utganger, og utvidet sykkelparkering. Arbeidet ble sluttført høsten 2016. Ekebergbanen: Oppgradering av parsellen Ekebergparken– Jomfrubråten. Arbeidet ble sluttført i 2016. I tillegg pågikk ombyggingen av trikketraséen i Prinsens gate gjennomhele 2016, i samarbeid med Bymiljøetaten, som ledet prosjektet. Prosjektet ble ferdigstilt i februar 2017. Nytt signal og sikringsanlegg (CBTC) Arbeidet med nytt signal- og sikringsanlegg til T-banen pågikk for fullt gjennom 2016. Det nye anlegget skal gjøre det mulig med hyppigere avganger, øke punktligheten og styrke sikkerheten. I 2016 sluttførte Sporveien forprosjektet om det nye anlegget. Styringsdokumentet fra forprosjektet ble kvalitetssikret av eksterne eksperter på oppdrag fra Oslo kommune og Ruter. Rapporten fra kvalitetssikringen var klar i oktober og konkluderte med at styringsdokumentet gir et tilstrekkelig grunnlag for å kunne anbefale kostnadsramme og usikkerhetsavsetning for prosjektet. Prosjektet er i rute, og Sporveien jobber målrettet for å innfri ambisjonen om full overgang til CBTC mot slutten av 2024. Trikkeprogrammet Trikkeprogrammet omfatter anskaffelse av nye trikker, oppgradering av infrastruktur og utvikling av trikkebasene. Sporveien fikk ansvar for gjennomføringen av programmet ved vedtak i generalforsamlingen i 2015. Bystyret fattet be slutningen om kjøp av 87 nye trikker i desember 2015. I 2016 ble det gjennomført prekvalifisering av vognleverandører, og seks leverandører er invitert til konkurransen. Neste fase ble innledet med utsendelse av konkurransegrunnlag tidlig i 2017, og blir avsluttet med kontraktsinngåelse med valgt leverandør. Det er lagt opp til leveranse av nye trikker fra 2020 og utover. Etter planen skal alle trikkene være levert i løpet av 2024. Våren 2016 la Sporveien frem en oppdatert plan for oppgradering av trikkeinfrastrukturen. Infrastruktur oppgraderingen tar sikte på å innhente vedlikeholdsetterslep og ivareta nødvendige krav for å kunne benytte moderne standardmateriell. Enkelte større prosjekter gjennom- føres i samarbeid med Bymiljøetaten, mens øvrige tiltak skjer i regi av Spor- veien. Utvikling av trikkebasene på Grefsen og Holtet skal sikre utvidelse av kapasitet for parkering, tilpassing av verkstedene for nye trikker og tilrettelegging for kostnadseffektivt vedlikehold og drift. Det er ventet at flesteparten av prosjektene for infrastruktur og base vil bli gjennomført fremmot 2020. OFFENTLIGE TILSKUDD Det vesentligste av konsernets inntekter er i henhold til kontrakter som inngås med Ruter AS. Ruter AS mottar offentlige tilskudd som viderefaktureres til konsernet Sporveien Oslo AS. Dette er offentlige midler til finansiering av utøvelsen av definerte tjenester og investeringer i kollektiv trafikken. Tilskuddet er sammenstilt i samme periode som tilsvarende kostnader/ investeringer. Konsernet Sporveien Oslo AS fører investeringstilskudd etter nettometoden. Konsernets investeringer i infra- struktur kjørevei er foretatt ut ifra samfunnsøkonomiske hensyn og i mindre grad besluttet med basis i bedrifts økonomiske kriterier. Alternativ nytteverdi og virkelig verdi av investeringene i et annenhåndsmarked er usikre. Nettometoden gir et godt bilde av konsernets drift og investeringer. Nettoføring innebærer at tilskuddene går til fratrekk i eiendelenes anskaffelseskost som føres opp med nettobeløpet i balansen (nettoføring). Tilskuddene kommer Om CBTC: «Det nye anlegget skal gjøre det mulig med hyppigere avganger, øke punkt ligheten og styrke sikkerheten.» Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=