Sporveien årsrapport 2016
Årsrapport 2016 81 indirekte til fratrekk i avskrivningene gjennom redusert anskaffelseskost for eiendelen. Der offentlige tilskudd til finansiering av definerte investeringer dekker kostnaden ved investeringen fullt ut, vil nettoverdien av investeringen ikke fremkomme i selskapets balanse. KONSERNETS ØKONOMISK RESULTAT, SOLIDITET OG LIKVIDITET Resultat Sporveien-konsernet oppnådde i 2016 et resultat før skatt på 179,5 MNOK, mot 135,9 MNOK i 2015. Resultatet etter skatt i 2016 ble 144,9 MNOK, mot 113 MNOK i 2015. Den totale om setningen var 4 560 MNOK i 2016, mot 4 375 MNOK i 2015. 2015 var et år med mye ekstra driftskostnader knyttet til etablering av Avløs base, oppgradering av Østensjøbanen og bygging av Lørenbanen. 2016 har vært preget av en mer normalisert driftssituasjon, og dette reflekteres i resultat- utviklingen. I tillegg fortsetter Sporveien sitt fokus på mer effektiv drift gjennom strategiprogrammet Best 2020, noe som gir effekt gjennom lavere kostnadsnivå pr. kilometer i 2016 sammenlignet med 2015. Sporveien viderefører ambisjons nivået fra forrige strategiperiode, som innebærer en effekt ivisering på 375MNOK i 2020 sammenlignetmed 2015. Økningen i resultatet fra 2015 til 2016 kommer på tross av at Sporveien i 2016-resultatet har en ekstraordinær amortiseringskostnad knyttet til pensjonsforpliktelser på 108,3 MNOK. KONTANTSTRØM OG ØKONOMISK STILLING Kontantstrøm fra driften er 503,3 MNOK, mot 486,9 MNOK i 2015. Driftsresultatet ble 198,2 MNOK, mot 169,9 MNOK i 2015. Forskjellen mellom kontantstrøm fra drift og driftsresultatet skyldes endringer i arbeidskapital og forskjell mellom kostnadsført pensjon og inn-/og utbetalinger i pensjons ordninger. Konsernets kontantstrøm fra investeringer er -1 282,9 MNOK, mot -2 042,6 MNOK i 2015. Endringen fra 2015 til 2016 består i hovedsak av nedgang i utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler på 619,6 MNOK og en nedgang i ut betalinger ved kjøp til fremmedfinansierte prosjekter på 116 MNOK. Konsernets kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter er 1 071,3 MNOK, mot 1 644,3 MNOK i 2015. Endringene kan forklares gjennom reduserte innbetalinger fra finansierings- kilder på fremmedfinansierte prosjekter med 240 MNOK, samt økt nedbetaling på gjeld på 284,1 MNOK. Soliditet Konsernets egenkapitalgrad var 31,2 prosent ved utgangen av 2016. Dette var en økning på 2,9 prosentpoeng fra 2015, da egenkapitalandelen var 28,3 prosent. Likviditet Likviditetsreserven var 795 MNOK per 31. desember 2016. Datterselskapene SporveienT-banenAS oppnådde et resultat før skatt på 48,6 MNOK, mot 60,9 MNOK i 2015. Resultat etter skatt i 2016 ble 36,5 MNOK, mot 45,2 MNOK i 2015. Den totale omsetningen var 1 678 MNOK i 2016, mot 1 651 MNOK i 2015. SporveienTrikkenAS oppnådde et resultat før skatt på 49,8 MNOK, mot 39,4 MNOK i 2015. Resultatet etter skatt i 2016 ble 37,3 MNOK, mot 29,1 MNOK i 2015. Den totale omsetningen var 866 MNOK i 2016, mot 808 MNOK i 2015. Unibuss AS med datterselskaper oppnådde et resultat før skatt på 51,8 MNOK, mot 52,1 MNOK i 2015. Resultatet etter 2016 2015 TRIKKEN: 866 T-BANEN: 1678 UNIBUSS: 1651 TRIKKEN: 808 T-BANEN: 1651 UNIBUSS: 1560 BUSSANLEGG: 77 SPORVEIEN MEDIA: 150 UTVIKLING I OMSETNING PER DATTERSELSKAP (MILL. KR) ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 BUSSANLEGG: 52 SPORVEIEN MEDIA: 150
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=