Sporveien årsrapport 2016
82 Årsrapport 2016 skatt i 2016 ble 54,1 MNOK, mot 39,9 MNOK i 2015. Den totale omsetningen var 1 651 MNOK i 2016, mot 1 560 MNOK i 2015. BussanleggAS oppnådde et resultat før skatt på 32,2 MNOK, mot 6,1 MNOK i 2015. Resultatet etter skatt i 2016 ble 24,1 MNOK, mot 4,5 MNOK i 2015. Den totale omsetningen var 77,2 MNOK i 2016, mot 52,1 MNOK i 2015. Sporveien Media AS oppnådde et resultat før skatt på 0,027 MNOK, som er 0,042 MNOK lavere enn for 2015. Resultatet etter skatt i 2016 ble 0,04 MNOK, som er 0,05 MNOK lavere enn for 2015. Den totale omsetningen i selskapet var 105 MNOK i 2016, uendret fra 2015. FINANSIELL RISIKO Finansiell risiko. Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoordning, og konsernet har en kassakreditt ramme på 400 MNOK. Per 31. desember 2016 hadde konsernet en kontantbeholdning på 395 MNOK, i tillegg til ubenyttet kassakreditt. Risiko for tap på fordringer er vurdert som lav, da konsernets største kunder er eid av kommuner eller fylkes- kommuner. SporveienOsloAS hadde per 31. desember 2016 en samlet langsiktig gjeld på 1 978MNOK. Sporveiens rentestrategi tilsier at minimum 25 prosent av renten skal være flytende og minimum25 prosent av renten skal være fast, samt at rentebin- dingen skal være mellom 1,5 og 8 år. Gjeld til Oslo kommune knyttet til Holmenkollbanen, Avløs base og trikkeanskaffelsen er unntatt. Rentebærende langsiktig gjeld ble redusert med 162 MNOK i 2016, og er knyttet til avdrag, refinansiering av bulletlån på 200 MNOK til kortsiktig sertifikatlån, og låneopptak til trikkeanskaffelsen. Ved utgangen av 2016 var det avsatt 29,4 MNOK for overkurs på rentesikringer. Det avsatte beløpet er nåverdiberegnet. Unibuss AS har kun lån med flytende rente, men har indeksregulering av kontraktsprisene som inkluderer utvikling i rentemarkedet. Markedsrisiko. Fra 2014 har inngåtte kjørekontrakter for trikk og T-bane hatt varighet på tre år og lav markedsrisiko. De gjeldende kjørekontraktene for trikk og T-bane som utløp i 2016 er prolongert og det jobbes med nye avtaler som skal gjelde i perioden 2017-2020. Det er knyttet noe risiko til ekspress- og turbildriften, men denne aktiviteten utgjør en liten andel av konsernets totale virksomhet. Den anbuds baserte rutebusskjøringen utgjør majoriteten av Unibuss sine leveranser og har kontrakter på opptil 8 + 2 år. Valutarisiko. Konsernet har moderat valutarisiko. Ut vikling i valutakurser innebærer både direkte og indirekte en økonomisk risiko for selskapet. Fremover vil Sporveien gjennom prosjektet Trikkeanskaffelsen bli eksponert for valutarisiko. Det foreligger en egen valutasikringsstrategi knyttet til dette prosjektet. Likviditetsrisiko. Sporveien Oslo AS har gjennom 2016 økt sin likviditetsreserve, og likviditetsrisikoen vurderes p.t. som relativt lav. FORSKNING OG UTVIKLING Utgifter til egen forskning og utvikling kostnadsføres løpende. Konsernets FoU gjelder utvikling av metodikk som forbedrer trikkens regularitet og punktlighet. Et annet FoU-område er kontinuerlig avlesning av togdata. Optisk måling og infrarød måling kan sette konsernet i stand til å bedre forutse og planlegge vedlikehold av trikker. Det vesent- ligste av kostnadene er relatert til lønnskostnader, samt innleie av ekstern arbeidskraft. SAMFUNNSANSVAR Sporveiens samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtrafikk for pengene. Konsernet er opptatt av å finne gode, fremtids SPORVEIENS SAMFUNNSOPPDRAG ER Å SKAPE MER KOLLEKTIVTRAFIKK FOR PENGENE. KONSERNET ER OPPTATT AV Å FINNE GODE, FREMTIDSRETTEDE LØSNINGER FOR MILJØ OG SAMFERDSEL I OSLO-REGIONEN. GOD NABO DRIFTIGE FOLK SKIKKELIGE FOLK GOD TUR SMART TUR REN TUR Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=