Sporveien årsrapport 2016

84 Årsrapport 2016 Seniorpolitikk: Hovedmålsettingen med seniorpolitikken er å sikre en inkluderende arbeidsplass og beholde relevant kompetanse. Det er en forutsetning at alle iverksatte senior- tiltak bidrar til å opprettholde drift og produksjon. HMS : HMS skal være et konkurransefortrinn for Sporveien. Målsetningen er å gjøre Sporveien tryggere, skadepotensialet lavere og arbeidsmiljøet bedre. For å lykkes med det, profesjonaliserer Sporveien arbeidet med HMS og ansvarlig- gjøring av medarbeidere og ledere i deres arbeid. Bedrifts­ helsetjenesten i Sporveien er aktive i HMS-arbeidet og bistår med alt fra helsekontroller, sykefraværsoppfølging, helse­ dagene, AKAN, yrkeshygieniske målinger, treningsveiledning og ergonomiske tilpasninger. I 2016 ble det rapportert 110 personskader i Sporveien (unntatt Unibuss). 23 av disse gjaldt personskade med fravær. De dominerende årsakene til skader skyldes vold mot med­ arbeidere, psykisk skade etter alvorlige trafikkulykker, strøskader, og fall- og klemskader. Fordelt på enhetene er det flest skader knyttet til vold (31), påkjørsel (17) og fall (11) på T-banen, etterfulgt av påkjørsel trikk (9) og fall i verkstedene (8). Unibuss rapporterte 17 skader med fravær i 2016, men rapporterer av konkurransemessige hensyn ikke mer detaljert på dette området. Likestilling : Sporveien legger vekt på å likebehandle ansatte i konsernet og å oppnå jevn fordeling mellom kjønn både i styre, ledende stillinger og blant øvrige ansatte. Det skal ikke forekomme forskjellsbehandling i rekrutteringsprosesser, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelser eller tilbud om utviklingsmuligheter. Sporveien legger også til rette for tiltak som permisjon, redusert arbeidstid, samt tilpasset arbeid og arbeidstid for småbarnsforeldre. Sporveien er en mannsdominert arbeidsplass. Kvinneandelen i konsernet som helhet er 14 prosent. Det er flest kvinner ansatt i T-banen (28 prosent) og færrest kvinner ansatt i Unibuss (6 prosent). Sporveien hadde i 2016 en kvinneandel på 43,4 prosent i konsernledelsen og på 1. mellomledernivå, mot 41,5 prosent i 2015. Ikke-diskriminering : Sporveien er opptatt av å ta vare på tradisjonen med å være et selskap preget av et rikt felles- skap. Rundt 25 prosent av de ansatte representerer etniske minoritetsgrupper fra cirka 50 forskjellige land. Sporveien har ansatte med ulik legning, ulike religiøse overbevisninger og forskjellige typer funksjonshemninger. Dette betyr at konsernet i stor grad reflekterer befolkningssammen­ setningen i Oslo-regionen. For Sporveien er det en selvfølge at alle ansatte har like rettig- heter. Det gjelder så vel ansettelse, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse og utviklingsmuligheter, som beskyttelse mot trakassering. For arbeidstakere eller arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne foretar konsernet individuell til­ rettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver. Konsernet arbeider aktivt og målrettet for å utforme og tilrettelegge de fysiske forholdene. Pensjon : Ved utgangen av 2016 har Sporveien Oslo og datter- selskapene to pensjonsordninger: en lukket offentlig tjeneste­ pensjonsordning og en innskuddsordning. For ansatte i morselskapet og datterselskapene Sporveien T-banen, Spor- veienTrikken, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media ble lukkingen av den offentlige tjenestepensjonen gjennomført fra 1. april 2015. Etter dette har nyansatte blitt ansatt med innskuddspensjon. Ansatte i Unibuss har hatt en glidende overgang til innskuddsbasert pensjonsavtale fra selskapet ble konkurranseutsatt i 1997. Utvikling av medarbeiderne : Sporveien har et eget program for utvikling av talentfulle medarbeidere. I 2016 var det 24 deltakere i programmet, med representanter fra hver av enhetene i Sporveien. Skikkelige folk: Sporveien skal sikre god etisk praksis i alt vi gjør og opptre respektfullt mot hverandre og andre. I løpet av 2016 har Sporveien hatt fokus på å sette strenge krav til etikk og anti- korrupsjon. Dette gjelder ikke bare hos egne medarbeidere, men også tett oppfølging av eksterne leverandører. I tillegg har konsernet hatt fokus på terrorberedskap og informasjons- sikkerhet. Konsernet har en felles beredskapsplan, og det ble i 2016 gjennomført seks øvelser for å trene på planen. Både trikk og T-bane er blant de sikreste transportsystemene i Norge. Kontinuerlig sikkerhets­ arbeid gjennom flere år har gitt gode resultater. FREMTIDSUTSIKTER Markedet for kollektivtransport i Sporveiens kjerneområder er økende, og selskapet transporterer flere passasjerer enn tidligere med trikk, T-bane og buss. Oslo og Akershus har det prosentvis raskest voksende folketallet blant hovedstads- områder i Europa, og behovet for mer kollektivtrafikk i hele regionen stiger i takt med befolkningsveksten. I mellom­ alternativet i sin befolkningsfremskriving gir Statistisk sentralbyrå en prognose om at Oslo og Akershus samlet vil vokse fra i underkant av 1,3 millioner innbyggere i 2016 til nærmere 1,5 millioner i 2030. Byrådet i Oslo, bestående av Arbeiderpartiet, SV og Miljø­ partiet de Grønne, er tydelige på en sterk satsing på miljø- vennlig kollektivtrafikk. Nasjonalt er det også et uttalt politisk mål at transportveksten skal håndteres med kollektiv­ trafikk, sykkel og gange. Satsingen på kollektivtrafikk og det økende passasjermarkedet, innebærer at det må gjøres nye investeringer i kjøremateriell, infrastruktur og banestrekninger. Sporveien har en viktig rolle i den regionale utviklingen i Oslo ogAkershus, både som operatør og utbygger av infrastruktur. «Sporveiens ambisjon i strategien Best 2020 er at Sporveien skal være den beste nordiske løsningen på effektiv og miljøvennlig kollektivtrafikk.» Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=