Sporveien årsrapport 2017
Del 2 | STRATEGI Oslopolitikernes og Sporveiens mål går hånd i hånd Den politiske ledelsen er klokkeklar og samstemt: Skal vi nå klima- og miljømålene for Oslo er Sporveien en særdeles viktig nøkkel. T rekløveret bestående av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg, byråds- leder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen deler alle utsikten mot Osloorden og Rådhusplassen fra kontorvinduene sine. Utenfor vinduene ser de trikker, busser, fotgjengere og syklister sømløst passere hverandre. De styrer sammen og har felles mål: De vil lede hovedstaden mot en grønnere og mer skapende fremtid – en by med plass til alle. Miljøhovedstad nummer én Oslopolitikerne har satt seg høye miljømål og gitt seg selv korte frister for å vise resultater. Klimagassutslippene skal reduseres med 36 prosent innen 2020. I 2019 skal byen være Europas miljøhovedstad. Undersøkelser viser at velgerne blir stadig mer opptatt av miljø- spørsmål, og hovedstadens innbyggere er intet unntak. – Oslo er allerede en av Europas mest miljøvennlige byer. Vi ligger i front på en rekke områder og passerte en viktig milepæl i 2016 da flere valgte å reise kollektivt enn å kjøre bil i Oslo, forteller Nguyen Berg. Hun entret nylig 30-årene og har oppnådd mye. Miljø- partiet De Grønne-politikeren har en mastergrad fra Senter for utvikling og miljø ved Universitetet i Oslo, og har jobbet i Utlendingsdirektoratet og CICERO Senter for klimaforskning før hun ble byråd i Oslo. Nguyen Berg har vært kompromissløs på vegne av klima. – Jeg vil at Oslo skal fortsette å bli bedre og grønnere. At stadig færre velger privatbil fordi kollektivtransport, sykkel og gange er mer attraktivt og effektivt. Biltrafikken står i dag for omkring 60 prosent av CO2-utslippene. Målet vårt er å redusere denne andelen med 20 prosent innen 2019. Det er derfor viktig for byrådet å legge til rette for at innbyg- gerne velger klimavennlige transport- midler i hverdagen. Satsing på kollektiv- transport er en veldig viktig del av dette, slår Nguyen Berg fast. Oslofolk vil reise kollektivt Byrådsleder Raymond Johansen er opprinnelig rørlegger, men hans inter- nasjonale engasjement fikk han inn i det norske bistandsmiljøet. Han har tidligere jobbet i flere internasjonale organisasjoner, vært statssekretær i Utenriksdepartementet og partisekretær i Arbeiderpartiet. Nå er han byrådsleder i Oslo, byen i hans hjerte. – Jeg tror jo oslofolk gjerne vil reise kollektivt. I hvert fall så lenge transporten er tilgjengelig og de slipper å se for mye på klokka. Frekvens pluss tilgjengelighet er en viktig formel for kollektivtrafikken, mener han. Økende kapasitetsbehov Johansen forstår at mange ønsker å flytte til Oslo – «byen med nærhet til orden, øyene, og skauen». Hovedstaden utvikler seg og stadig flere bosetter seg her. Befolkningsveksten vil utvilsomt kreve en kapasitetsøkning av kollektivtransporten, i følge sosialdemokraten fraTveita. Og stadig flere lar bilen stå. – I gjennomsnitt er det hele 6 657 flere reisende hver dag påT-banen fra 2015-2017. Det er jeg fornøyd med! Snart starter 16 Årsrapport 2017 ENGASJERTE STEMMER Navn: Lan Marie Nguyen Berg Alder: 31 år Stilling: Byråd for miljø og samferdsel (MDG) Nguyen Berg har master fra Universitet i Oslo. Hun har blant annet jobbet i CICERO, før hun ble byråd.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=