Sporveien årsrapport 2017

Årsrapport 2017 45 SAMFUNNSANSVAR | Del 4 datert utbyggingskontraktene for å stille krav om at anleggs- området skal være fossilfritt og at leverandørene må beskrive hvordan dette kravet skal innfris. Ved bruk av biodrivstoff skal det dokumenteres at dette er bærekraftig, og dersom det er påkrevet å bruke maskiner som benytter fossilt drivstoff, skal dette avklares i forkant. I tillegg har Sporveien gjort tiltak for å redusere utslipp fra egne skinnegående arbeidsmaskiner. Nye motorer med vesentlig lavere NOx- og partikkelutslipp er bestilt til fem maskiner. Videre arbeider vi med en strategi for neste generasjon arbeidsmaskiner, der ambisiøse miljøkrav vil være et sentralt tema. Utreder solenergi på Ryen Sporveien har et godt samarbeid med Enova, som har bidratt økonomisk til flere energieffektiviseringstiltak de senere årene. Med støtte fra Enova startet enheten Infrastruktur og prosjekter i 2017 på en konseptutredning om bruk av solenergi ved Ryen verksted. Her vil vi vurdere kombinasjoner av ulike innovative energiteknologier til å produsere elektrisitet og varme til basen. Prosjektet er viktig for å redusere klima- utslippene, spesielt i en tid der Sporveien planlegger ut- videlser av verksteder og baser for å produsere mer kollektiv- trafikk. Konseptutredningen for Ryen vil forhåpentlig ha stor overføringsverdi til de andre basene Sporveien forvalter og utvikler. Strømforbruket er den største kilden til klimagassutslipp fra Sporveien og sto for 84 prosent av de lokasjonsbaserte utslippene i 2017. En stor andel av strømmen – over 70 prosent – anvendes til kjøring av T-bane og trikk. Sporveiens totale forbruk av strøm økte med mindre enn én prosent i 2017, til tross for den økte produksjonen. Vi jobber målrettet med å redusere energitap i strømforsyningen til vognene. Dette har stor betydning for å redusere klimagassutslippene og vil derfor ha høy prioritet fremover. Etter strøm er det bruk av drivstoff, stasjonær forbrenning (fyringsolje) og avfall som medfører de største utslippene. Avfallsmengdene økte Prosjektene og oppgraderingene Sporveien gjennomfører har stor innvirkning på avfallsmengdene fra år til år. I 2017 økte avfallsmengdene med nesten 17 prosent, fra 1 394 tonn i 2016 til 1 642 tonn i 2017. Sporveien har satt sommål å oppnå en gjenvinningsgrad på 86 prosent, men med et resultat på 82 prosent ble ikke dette målet nådd. Kildesorteringsgraden hadde derimot en god utvikling og økte fra 66 prosent i 2016 til 72 prosent i 2017. Økning av gjenvinningsgraden vil ha prioritet i avfallsarbeidet fremover. Fossilfri anleggsdrift Sporveien følger også opp de ambisiøse klimamålene til Oslo kommune ved å gjøre anleggsdriften grønnere. Vi har opp- KLIMAGASSUTSLIPP TOTALT, 2016-2017 Tonn C0 2 Lokalbasert Markedsbasert 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 40 000 45 000 50 000 10 911,30 48 673,9 47 608,5 10 763,10 KLIMAGASSUTSLIPP FORDELT PÅ KILDER, 2016–2017 Tonn C0 2 utslipp uten Unibuss 2017 2016 Lett fyringsolje Drivsto€ Fjern- varme Strøm Flyreiser Avfall 0 2000 4000 6000 8000 10 000 581 473 996 822 17,1 15,3 9002 9432 22 14 167 169 2016 2017

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=