Sporveien årsrapport 2017

50 Årsrapport 2017 I årene frem til 2020 skal Sporveien gjennomføre mange små og store utbyggingsprosjekter. Oslo skal få nye trikker og Sporveien tilrettelegger for å kunne kjøre mer, frakte flere og utvikle bedre kollektivløsninger. Flere av prosjektene vil foregå tett på boligområder, noe som kan være krevende for naboene. For å gjøre det litt enklere å bo i nærheten av bygge- prosjektene har Sporveien jobbet målrettet med å være en god nabo under anleggsperioden. Kommunikasjonsrådgiver i prosjektene Alle Sporveiens prosjekter skal ha med en kommunikasjons- rådgiver. En av kommunikasjonsrådgiverens viktigste oppgaver er å sørge for at nærmiljøet som blir berørt av anleggsarbeid, både privatpersoner og næringsdrivende, mottar god informasjon om arbeidets varighet og omfang. Vi ønsker å ha en åpen og god dialog med naboene, og til- rettelegger for det så langt det lar seg gjøre. Sporveien jobber systematisk med informasjonsarbeid knyttet til utbyggingsprosjektene i Trikkeprogrammet, blant annet ved å gjennomføre: Særmøter for å informere om fremtidige prosjekter og lytte til lokalbefolkningens innspill Arbeidsmøter, ved behov, for å få bidrag til gode løsninger under anleggsperioden Informasjonsmøter i forkant av anleggsoppstart Utsendelse av informasjon før anleggsoppstart i ordinær post Utsendelse av elektroniske nyhetsbrev under anleggs- perioden I 2017 opprettet Sporveien også en egen e-postkonto for nabo- henvendelser i prosjektene; nabokontakt@sporveien.com. Vi inngikk i tillegg en rammeavtale med Thon Hotels for de naboene som ble svært berørt av støyende nattarbeider. Nytt SMS-varslingssystem: I 2018 vil vi ta i bruk et SMS-varslingssystem for å sikre at informasjonen fra Sporveien når ut til enda flere. Gevinstene er mange, men først og fremst er vi glade for at naboer med mobiltelefon kan motta varsler og informasjon raskt og effektivt. Eksempler på tilfeller der SMS-varsling kan være aktuelt å bruke er: MÅLOMRÅDE: GOD NABO Del 4 | SAMFUNNSANSVAR  AMBISJON: VI SKAL HA EN ÅPEN LINJE TIL ALLE INTERESSENTER, OG SKAL TRYGGE NABOER OG BERØRTE PARTER. Akutte behov for støyende nattarbeid Stengte veier og omdirigering av biltrafikk Oppfordring om å la bilen stå i spesielt krevende perioder Utfordringer og suksesser Sporveien legger ikke skjul på at enkelte anleggsperioder vil være krevende for nærmiljøet igjen blir bra. Vi jobber systematisk med å finne de beste måtene å informere og involvere berørte parter på, og ser at det er ulike suksess- faktorer fra prosjekt til prosjekt. Ved å vektlegge dialog med naboer får Sporveien som byggherre mulighet til å forstå hvor skoen trykker mest. For prosjektet i Grefsenveien er bekymringen knyttet mest til omdirigering av biltrafikk under anleggs- perioden. Som byggherre inviterte Sporveien til et arbeidsmøte hvor naboer med spesielt god lokal- kunnskap fikk gi innspill til hvor omdirigeringen bør legges. For prosjektet i Thorvald Meyers gate 43 ble det opprettet en arbeidsgruppe hvor beboere deltok for å vurdere hvordan naboene best kan bli informert om støy og fremdrift, og hvordan byggherren kan tilrettelegge for det. For prosjektet i Grensen og Kirkeristen var det hoved- sakelig næringsdrivende og butikker som bekymret seg for redusert omsetning, spesielt knyttet til julehandelen i 2017. Her fant Sporveien som byggherre en løsning ved å innføre «julepause» i anleggsarbeidet. Sporveien vil strekke seg langt for å forsøke å finne gode løsninger og tilpasse oss området vi arbeider i. Det ble lagt et godt grunnlag for kommunikasjonsarbeidet i 2017, og i 2018 kommer fokus fortsatt til å være hvordan vi kan bli en enda bedre nabo fremover. Strategi mot støy I 2017 oppdaterte Sporveien sin strategi mot støy. Konsernet jobber for at omgivelsene ikke skal utsettes for støy over gjeldende grenseverdier og for å støtte opp om lokale støy- strategier i de kommunene vi opererer i. Sentrale punkter i den oppdaterte strategien er at konsekvenser og tilhørende tiltak bør vurderes før større endringer i driftsdøgnet og produksjonen, og at anskaffelser av nytt vogn- og arbeids- materiell ikke skal gi økt støy for omgivelsene, men så langt sommulig bidra til å redusere den. Sporveien skal i tillegg drive systematisk vedlikehold for å opprettholde en standard på vogner og infrastruktur som forhindrer at driften medfører økt støyproduksjon.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=