Sporveien årsrapport 2017

Årsrapport 2017 67 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 Det er et politisk mål at den forventede trafikkveksten skal dekkes av kollektivtrafikk, gange og sykkel, og at bilbruken skal reduseres. Oslo kommune har i tillegg satt ambisiøse mål for reduksjon av klimautslipp og bedring av luftkvali- teten i byen. Et godt kollektivtilbud er avgjørende for å nå målene, og Sporveien er en viktig del av løsningen på disse samfunnsutfordringene gjennom sine leveranser med basis i god og effektiv drift. Sporveiens vedtatte strategi for perioden 2016-2020 har navnet Best 2020. Det strategiske målet er at Sporveien skal være beste nordiske løsning på effektiv og miljøvennlig kollektiv- transport. Best 2020 viderefører arbeidet med forbedringer og effektiviseringer fra forrige strategiperiode, Best 2015, som leverte forbedringer på totalt 455,5 MNOK i årlig effekt ved utgangen av perioden. I Best 2020 er ambisjonsnivået at Sporveien innen 2020 skal realisere en ytterligere årlig gevinst på 375 MNOK fra økt produktivitet, kost- nadsreduksjoner og økte inntekter. Ved utgangen av 2017 har Spor- veien allerede realisert årlige gevinster på totalt 300 MNOK. Et viktig bidrag har kommet gjennom større produksjon av reiser til lavere kostnader per kilometer. Dette har vært mulig gjennom blant annet kostnadsreduksjoner, produktivi- tetsøkning, økt utnyttelse av vogn- parken og reduksjon av eksterne innkjøpskostnader. Pensjons- ordningen er lagt om fra ytelsesbasert til innskuddsbasert ordning, og Sporveiens forpliktelser knyttet til ytelsesord- ningen reduseres årlig. Ordningen er lukket og ingen nye medlemmer kommer til. Konsernet har også vedtatt en ekstraordinær amortisering av estimatavviket over perioden 2016 – 2020. (Se nærmere omtale av dette under Organisasjon.) Sporveiens integrerte forretningsmodell er et viktig konkur- ransefortrinn for selskapet. Den gjør det mulig å optimalisere hele verdikjeden med operativ drift, vedlikehold, utbygging og eiendom. Det er definert fire strategiske satsningsområder for Sporveien i strategien Best 2020: samfunnsansvar, konkur- ransekraft, vekst og gjennomføringsevne. Innenfor alle deler av konsernets virksomhet arbeides det systematisk med tiltak for å heve ambisjonsnivået ytterligere på disse områdene. REDEGJØRELSE FOR ÅRSREGNSKAPET Konsernregnskapet omfatter Sporveien AS samt dattersel- skapene og er utformet som om konsernet var én økonomisk enhet. Transaksjoner og mellomværende mellom selskapene i konsernet er eliminert. Årsregnskapet for konsernet Sporveien AS er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser og god norsk regnskapsskikk. Styret mener at årsregnskapet og årsberet- ningen gir en rettvisende oversikt over resultatet av selska- pets virksomhet og stilling ved årsskiftet. Forutsetningen om fortsatt drift er lagt til grunn for årsregnskapet i tråd med regnskapslovens § 3-3a. Styret kjenner ikke til vesent- lige forhold i eller etter regnskapsåret som har betydning for denne forutsetningen, eller for årsregnskapet for øvrig. Det har ikke vært vesentlige hendelser etter balansedagen som påvirker det avlagte årsregnskapet. O entlige tilskudd Det vesentligste av konsernets inntekter kommer gjennom kontrakter inngått med Ruter AS, der offentlige tilskudd vide- refaktureres fra Ruter til konsernet Sporveien AS. Dette er offentlige midler til finansiering av definerte tjenester og investeringer i kollek- tivtrafikken. Tilskuddet er sammen- stilt i samme periode som tilsva- rende kostnader/investeringer. Konsernet Sporveien AS fører investeringstilskudd etter nettome- toden. Konsernets investeringer i infrastruktur kjørevei er foretatt ut fra samfunnsøkonomiske hensyn og i mindre grad besluttet med basis i bedriftsøkonomiske kriterier. Alternativ nytteverdi og virkelig verdi av investeringene i et annenhåndsmarked er usikre. Nettometoden gir et godt bilde av konsernets drift og investeringer. Nettoføring innebærer at tilskuddene går til fratrekk i eiendelenes anskaffelseskost, og at disse føres opp med nettobeløpet i balansen (nettoføring). Tilskuddene kommer indirekte til fratrekk i avskrivningene gjennom redu- sert anskaffelseskost for eiendelen. Dersom det offentlige tilskuddet til en definert investering fullt ut dekker kostnaden, vil nettoverdien av investeringen ikke fremkomme i selskapets balanse. Resultat, soliditet og likviditet Resultat Konsernet Sporveien oppnådde i 2017 et resultat før skatt på 168,9 (179,5) MNOK. Resultatet etter skatt i 2017 ble 132,9 (144,9) MNOK. Den totale omsetningen var 4 755 (4 560) MNOK i 2017. 2017 var nok et godt økonomisk år for Sporveien. Resultatet inneholder flere engangseffekter og ekstraordinære poster, spesielt knyttet til den ekstraordinære amortiseringen av konsernets ytelsesordning. Korrigert for den ekstraordinære amortiseringen ville resultatet vært 102 MNOK bedre enn «Sporveiens integrerte forretningsmodell er et viktig konkurransefortrinn for selskapet.»

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=