Sporveien årsrapport 2017

70 Årsrapport 2017 Prosjekter Trikkeprogrammet Arbeidet med anskaffelsen av 87 nye trikker i Oslo er orga- nisert i et Trikkeprogram, som i tillegg til kjøp av trikker omfatter oppgradering og fornyelse av trikkeparkering og -verksted på Grefsen og Holtet og flere små og store byggepro- sjekter over hele byen. Trikkeprogrammet ledes av Sporveien, som samarbeider tett med Bymiljøetaten, Ruter, Vann- og avløpsetaten og Oslo Vognselskap om gjennomføringen av de ulike prosjektene. Trikkeprogrammet hadde god fremdrift i 2017. Kontrakts- grunnlaget for innkjøp av nye trikker ble sendt ut til seks prekvalifiserte leverandører, og tildeling av kontrakt er planlagt i første halvår 2018. Arbeidet med å modernisere infrastrukturen og tilpasse den de nye trikkene fortsatte som planlagt. Samtidig vedtok Oslo kommune finanseringen av en videreutvikling av basene på Holtet og Grefsen. Trikkeanskaffelsen har en bystyrevedtatt kostnadsramme på 4,1 milliarder kroner. Finansieringsbehovet knyttet til oppgra- dering av gater og skinnegang er estimert til 3,2 milliarder kroner. I tillegg kommer kostnader til tiltak for vann og avløp. Planene for utvikling av baser for parkering og vedlikehold har en kostnadsramme på 1 milliard kroner. Den første nye trikken er forventet å komme til Oslo for test- kjøring i 2020. Deretter vil det skje en gradvis utskiftning av gammelt materiell frem til alle nye trikker er levert i løpet av 2024. Nytt Signal- og sikringsanlegg (CBTC) Arbeidet med å forberede anskaffelsen av nytt signal- og sikringsanlegg til T-banen (CBTC) fortsatte for fullt gjennom 2017. Ny teknologi skal muliggjøre hyppigere avganger, økt punktlighet og styrket sikkerhet. Det er en kompleks anskaf- felse som skal legge grunnlaget for fremtidens T-bane, og systemet blir viktig for innfasing av Fornebubanen og en ny sentrumstunell inn i dagens T-banesystem. For å sikre en stabil og forutsigbar innføring av CBTC og dermed gi grunnlag for god trafikkavvikling i innføringsfasen, besluttet Sporveien i 2017 å bruke mer tid i den innledende fasen for å sikre en vellykket gjennomføring av prosjektet. RISIKOSTYRING OG RISIKO Sporveien er eksponert for både operasjonell og finansiell risiko, samt compliance-risiko. Konsernet har etablert rutiner for å overvåke og følge opp risiko med tiltak og risikoav- lastning. God risikohåndtering er avgjørende for verdiska- pingen i Sporveien, og risikostyring er derfor integrert i alle forretningsaktiviteter. Styret gjennomgår årlig selskapets risikostyring og internkontroll (se nærmere omtale i kapitlet Eierstyring og selskapsledelse). Renterisiko Rammene for renterisiko knyttet til konsernets flytende gjeldsrenter er fastsatt i strategi for risikostyring. Her er det angitt at gjennomsnittlig rentebindingstid skal være mellom 1,5 år og 8 år, samt at minimum 25 prosent av gjelden skal ha flytende rente og minimum 25 prosent av gjelden skal ha fast rente. Rentebindingstid og andel fast/flytende rente tilpasses ved hjelp av rentebytteavtaler. Per 31.12.2017 har konsernet tolv aktive rentebytteavtaler utstedt i DNB, SEB og Nordea, med varierende utløpsdato inntil desember 2026. (Se note 9). Konsernet hadde en rentebærende langsiktig gjeldsportefølje på MNOK 1 844 pr. 31.01.2017, hvorav MNOK 1 066 var gjeld til Oslo kommune med fastrente og utgjør ikke en del av konsernets strategi for risikotilpasning. Langsiktig gjeld med flytende rente utgjør da MNOK 807, og med rentebytteavtaler pr. 31.01.2017 på MNOK 490 har konsernet en fastrenteandel på ca. 60 prosent. Ved utgangen av 2017 var det avsatt MNOK 26,5 for overkurs på rentesikringer. Valutarisiko På selskapets driftsside er valutaeksponeringen lav, men de store prosjektene, anskaffelsen av nye trikker og nytt signal- og sikringssystem til T-banen, vil ha utbetalinger hovedsa- kelig i utenlandsk valuta. Valutarisikoen og eventuell sikring i slike store anskaffelser behandles i hvert prosjekt isolert. Trikkeanskaffelsen har hatt valutaopsjoner pålydende MEUR 265 siden 2016 som løper fram til antatt kontraktsignerings- tidspunkt, og vil implementere en øvrig valutasikringsstrategi ved kontraktsignering. Anskaffelsen av signal- og sikrings- system er i drøftingsfasen til en eventuell valutastrategi. Kraftprisrisiko Konsernet er storforbruker av strøm, og har dermed vesentlig risiko mot pris på strøm. Rammene for prisrisiko på strøm er fastsatt i konsernets strategi for risikostyring, og skal tilpasses ved hjelp av fastprisavtaler som er tilpasset konsernets forventede forbruksprofil. Konsernets har kjøpt fastprisavtaler for nærmere MNOK 37 for 2018 og 2019 som er tilpasset forbruksprofilen, og markedsverdien av sikringene er pr. 31.12.2017 MNOK 1,2. Likviditetsrisiko Konsernets likviditet er organisert i en konsernkontoordning. Kassakredittordningen på MNOK 400 ble ikke benyttet i løpet av 2017. SporveienAS har i løpet av 2017 hatt en relativt stabilt høy likviditetsreserve, og likviditetsrisikoen vurderes som lav. Operasjonell risiko Produksjon av kollektivtransport innebærer i tillegg en risiko for ulykker og skader på mennesker og eiendom. Sporveien arbeider systematisk for å sikre liv og helse til så vel reisende som ansatte, og sammenlignet med andre transportalternativ Del 6 | ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=