Sporveien årsrapport 2017

Årsrapport 2017 71 er T-bane og trikk blant de sikreste transportsystemene i Norge. (Se nærmere omtale av resultatene under T-banen, Trikken og Unibuss.) Infrastrukturen Sporveien drifter og forvalter er kritisk for samfunnet. Konsernet har en felles beredskapsplan og samar- beider tett med blant annet Beredskapsetaten i Oslo. I 2017 gjennomførte Sporveien 21 øvelser. Det deltok eksterne etater eller andre interessenter på fire av øvelsene. En økende grad av digitalisering gjennom de siste årene har medført forsterket satsing på informasjonssikkerhet og tekniske sikkerhetstiltak i Sporveien. I 2017 ble det opprettet en ny avdeling for informasjonssikkerhet. Compliance-risiko Sporveien har null-toleranse mot korrupsjon og felles etiske retningslinjer for medarbeidernes opptreden. Konsernets etiske retningslinjer gjelder for alle ansatte og personer med verv, konsu- lenter, prosjektledere og innleide ressurser. Den siste revisjonen av det etiske regelverket ble vedtatt av styret 09.02.2017. Det ble ikke avdekket vesentlige brudd på Sporveiens etiske regelverk i 2017. Markedsrisiko Sporveien AS er eksponert mot flere typer markedsrisikoer. Konsernet har inngått flerårige kjørekontrakter for trikk ogT-bane med lav markedsrisiko. De gjeldende kjørekontraktene for trikk ogT-bane er gjeldende i perioden 2017-2020. Det er knyttet noe risiko til ekspress- og turbildriften, men denne aktiviteten utgjør en liten andel av konsernets totale virksomhet. Den anbudsba- serte rutebusskjøringen utgjør majoriteten av Unibuss sine leveranser og har kontrakter på opptil 8 + 2 år. SAMFUNNSANSVAR I 2017 lanserte Sporveien et rammeverk for konsernets samfunnsansvar med seks målområder: Smart tur, Ren tur, God tur, God nabo, Driftige folk og Skikkelige folk. De reflek- terer de viktigste utfordringene og mulighetene knyttet til Sporveiens samfunnsrolle og var resultatet av en vesentlig- hetsanalyse som involverte egne ansatte og representanter for eierne, fagforeninger og sentrale etater i Oslo kommune. Innsatsen innenfor målområdene skal samlet sett bidra til at Sporveien løser samfunnsoppdraget til det beste for reisende, innbyggere, naboer, ansatte og miljøet, og oppdraget skal løses med høye etiske standarder. K lima, energi og avfall Sporveiens klimagassutslipp i 2017 tilsvarte 10 763 tonn CO2 (beregnet ved lokasjonsbasert metode). Dette var en liten reduksjon fra 2016, primært fordi produksjonen i Norden har blitt mer miljøvennlig. Samtidig lykkes både T-banen og trikken med å øke produksjonen, uten at energibruket økte tilsvarende. T-banen leverte syv prosent flere vognkilometer, mens energiforbruket bare økte med litt over to prosent. Trikken økte produksjonen med tre prosent, med omtrent samme energiforbruk som tidligere. Dette bidro til at klimaavtrykket til reiser med T-banen ble redusert med 13 prosent, til 13,3 g CO2 per personkilometer. Trikken reduserte sitt klimaavtrykk med 3,5 prosent, til 9,9 g CO2 per personkilometer. Klimaavtrykket inkluderer verkste- dene og drivstoff til arbeidsmaskiner. Sporveien jobber for å redusere klimautslippene ytterligere. Brorparten av utslippene er knyttet til kjørestrøm, og forebygging av energitap i strøm- forsyningen til vognene har derfor prioritet. I 2017 satte vi også i gang et prosjekt for å gjøre anleggsdriften fossilfri, samt en utredning av mulig- hetene for å ta i bruk solenergi og andre miljøalternativ på basen på Ryen. Sporveien produserte 1 642 tonn avfall i 2017, en økning på nesten 17 prosent fra 2016. Avfallsmengdene varierer mye avhengig av hvilke prosjekter og endringer Sporveien gjennomfører. Sporveiens gjenvinningsgrad ble 82 prosent, mot målsatt 86 prosent. Kildesorteringsgraden økte fra 66 prosent i 2016 til 72 prosent i 2017. Økt gjenvinningsgrad vil ha prioritet i miljøarbeidet i Sporveien fremover. FORSKNING OG UTVIKLING Utgifter til egen forskning og utvikling kostnadsføres løpende. Konsernets FoU gjelder utvikling av metodikk som forbedrer trikkens regularitet og punktlighet. Et annet FoU-område er kontinuerlig avlesning av togdata. Optisk måling og infrarød måling kan sette konsernet i stand til bedre å forutse og planlegge vedlikehold av trikker. Det vesentligste av kostnadene er relatert til lønnskostnader, samt innleie av ekstern arbeidskraft. ORGANISASJON Sporveien konsernet hadde 3734 ansatte ved utgangen av 2017 (2016: 3629). Disse var fordelt som følger: Sporveien T-banen: 628 (2016: 629), Sporveien Trikken: 382 (2016: 368), Unibuss: «Sporveien har null- toleranse mot korrupsjon og felles etiske retnings- linjer for medarbeidernes opptreden.» ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=