Sporveien årsrapport 2017
Årsrapport 2017 73 Innskuddsordningen Fra og med 01.04.2015 ble nyansatte i konsernet ansatt med innskuddspensjon og privat AFP. Innskuddsordningen er etablert med sparesats seks prosent på inntekt mellom 0 og 7,1G mens inntekt mellom 7,1G og 12G gir ni prosent sparing. Det er ingen sparing for lønn utover 12G. Ved utgangen av 2017 er det 2 546 ansatte som har innskuddsordning i konsernet, hvorav 350 i morselskapet. Privat AFP har en sparing på 2,5 prosent inntil 7,1G i 2017. FREMTIDSUTSIKTER Den høye forventede befolkningsveksten i Oslo og Akershus gjør at markedet for kollektivtransport i Sporveiens kjerneom- råder er økende. Et politisk ønske om å flytte en større andel av trafikken over på kollektive løsninger forsterker behovet for kollektivtrafikk. Byrådet i Oslo fører en politikk der sterk satsing på miljøvennlig kollektivtrafikk er sentralt. Både i Oslo og nasjonalt er det et uttalt politisk mål at transport- veksten skal håndteres med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Sporveien har en viktig rolle i den regionale utviklingen i Oslo ogAkershus, både som operatør og utbygger av infrastruktur. De siste årene er det gjennomført flere store prosjekter for å oppgradere banestrekninger. Utbyggingsprosjektene har tilført Sporveien verdifull kompetanse for å håndtere frem- tidige utbygginger av nye strekninger. Satsingen på kollek- tivtrafikk og det økende passasjermarkedet innebærer at det må gjøres nye investeringer i kjøremateriell, infrastruktur og banestrekninger. De nye store utbyggingsprosjektene i hovedstadsområdet vil være Fornebubanen, ny sentrumstunell, en mulig bane til Ahus, trikk på ring 2 og andre nye trikkestrekninger som vurderes. I tillegg vil det nye signal- og sikringsanlegget (CBTC) for T-banen og anskaffelsen av nye trikker til Oslo legge til rette for økt kapasitet i dagens T-bane- og trikkenett. I datterselskapet Unibuss vil det være fokus på digitalisering og overgangen til en utslippsfri bussflåte, med hovedvekt på elektrifisering. Det anbudsbaserte markedet for buss preges i stadig større grad av krav og forventinger knyttet til miljø- vennlig teknologi. Konsernet skal fortsette å levere i tråd med samfunnsopp- draget - mer kollektivtrafikk for pengene -, og ønsker samtidig å ta del i arbeidet med å finne løsninger for morgendagens kollektivtrafikk i hovedstadsområdet. Erfaringene og resulta- tene fra den avsluttede strategiperioden Best 2015 og fra den gjeldende strategien Best 2020 har lagt et godt fundament for den videre satsingen. Normalt vil det være usikkerhet knyttet til vurderingen av fremtidige forhold og endringer for konsernet. Med gjeldende rammebetingelser, er det liten usikkerhet knyttet til frem- tidige forhold og endringer for konsernet. Den effektivise- ringen, profesjonaliseringen og industrialiseringen som har skjedd i virksomheten de siste årene, skal videreføres for å løfte konsernets konkurranseevne ytterligere. ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=