Sporveien årsrapport 2017
Årsrapport 2017 89 I Sporveien AS er det bokført MNOK 108 i kjøpesum utover bokført EK i Bussanlegg AS. Dette er en del av anskaffelses- kosten fra 2008. Det er betydelige merverdier i selskapet som resultat av overdragelser til markedspris mellom selskapene. Særlig knyttet til salg av Alnabru og Klemetsrud fra Sporveien AS til Bussanlegg AS i 2008. Tilsammen utgjør dette i størrelsesorden MNOK 58,6. Meravskrivning utgjør årlig MNOK 1,9. Dette er eliminert i konsernregnskapet. NOTE 8 INVESTERINGER I FORETAK I SAMME KONSERN Anska elseskost pr. 31.12.17 Inng. balanse 2017 Årets resultat 2017 Konsernbidrag 2017 Andre endringer 2017 Utgående balanse pr. 31.12.17 Sporveien T-banen AS 89 451 58 678 101 591 -101 591 0 58 678 Sporveien Trikken AS 67 232 53 437 19 283 -19 283 0 53 437 Unibuss AS 151 261 266 388 17 123 0 0 283 511 Sporveien Media AS 120 4 848 42 0 0 4 890 Bussanlegg AS 162 900 181 987 17 939 0 0 199 926 Sum 470 964 565 338 155 978 -120 874 0 600 442 ÅRSBERETNING OG -REGNSKAP | Del 6 NOTE 9 FINANSIELL MARKEDSRISIKO Sporveien AS er eksponert mot flere typer markedsrisikoer, og benytter diverse instrumenter for å sikre seg mot disse risikoene. Renterisiko Renterisiko oppstår som følge av at deler av konsernets gjeld har flytende rente. Rammene for renterisiko er fast- satt i konsernets strategi for risikostyring. Her er det angitt at gjennomsnittlig rentebindingstid skal være mellom 1,5 år og 8 år, samt at minimum 25 % av gjelden skal ha flytende rente og minimum 25 % av gjelden skal ha fast rente. Rente- bindingstid og andel fast/flytende rente tilpasses ved hjelp av rentebytteavtaler. Pr. i dag har konsernet følgende aktive rentebytteavtaler: Konsernet hadde en rentebærende langsiktig gjeldsportefølje på MNOK 1 844 pr. 31.1.17, hvorav MNOK 1 066 var gjeld til Oslo kommune med fastrente og utgjør ikke en del av konsernets strategi for risikotilpasning. Langsiktig gjeld med flytende rente utgjør da MNOK 807, og med rentebytteavtaler pr. 31.1.17 på MNOK 490 har konsernet en fastrenteandel på ca. 60 %. Ved utgangen av 2017 var det avsatt MNOK 26,5 for overkurs på rentesikringer. Valutarisiko Valutarisiko oppstår som følge av at konsernet kjøper varer og tjenester i utenlandsk valuta. På driftssiden er valuta- eksponeringen lav, men de store prosjektene som er på- begynt, anskaffelsen av nye trikker og anskaffelsen av nytt signalanlegg til T-banen, vil ha utbetalinger hovedsakelig i utenlandsk valuta. Valutarisikoen og eventuell sikring i slike store anskaffelser behandles i hvert prosjekt isolert. Trikke- anskaffelsen har hatt valutaopsjoner pålydende MEUR 265 siden 2016 som løper fram til antatt kontraktsigneringstids- punkt, og vil implementere en øvrig valutasikringsstrategi ved kontraktsignering. Signalanlegganskaffelsen er i drøftings- fasen til en eventuell valutastrategi. MNOK 100 MNOK 100 MNOK 110 MNOK 50 MNOK 80 MNOK 50 MNOK 25 MNOK 45 MNOK 20 MNOK 20 MNOK 35 MNOK 55 DES. 17 DES. 18 DES. 19 DES. 20 DES. 21 DES. 22 DES. 23 DES. 24 DES. 25 DES. 26 DES. 27 Nordea Nordea Nordea Nordea Nordea DNB DNB DNB DNB SEB SEB DNB LØPETID UTSTEDER
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=