Sporveien årsrapport 2018

STRATEGI | Del 2 Årsrapport 2018 17 DANMARK 43 nye trikker i bestilling | 32 km nye trikkespor FRANKRIKE 171 nye trikker i bestilling | 14,1 km nye trikkespor TYSKLAND 628 nye trikker i bestilling | 12,8 km nye trikkespor POLEN 287 nye trikker i bestilling | 1,3 km nye trikkespor (2017) BELGIA 128 nye trikker i bestilling | 10,7 km nye trikkespor ØSTERRIKE 157 nye trikker i bestilling | 1 km nye trikkespor Nye trikker til Oslo Gode grunner for trikk: FAKTA OM SL18: • 87 stk. bestilt med opsjon på ytterligere 60 • Type: Urbos 100 • Plass til: 220 passasjerer • 100 prosent lavgulv • Universelt utformet • Seks dører (mot fire på dagens trikker) • Lengde 34,16 meter • Bredde 2,65 meter Danmark Frankrike Tyrkia Tyskland Belgia Storbritannia Italia Portugal Russland Luxembourg Spania Østerrike Sverige 32 14,1 12,9 12,8 10,7 9,4 5,9 5,8 4 3 1,5 1 0,6 “Innovation in light rail systems”, UITP/Laurent Dauby 2019”; “New urban rail infrastructure”, UITP 2018; og “Tramways & Urban Transit 4/19” Kilder: *Kantar/TNS, 2018 Landene i Europa med størst trikkesatsning i 2018 Kilometer nye trikkespor i Europa i 2018 Fra 2020 kommer de første av 87 nye trikker til Oslo. Disse heter SL18 og er av typen Urbos 100. Trikkene blir levert av spanske CAF. Trikketypen Urbos 100 er en velutprøvd standardtrikk, hvor det gjøres noen nødvendige tilpasninger for Oslo-forhold, med blant annet klimaanlegg, innvendige informasjons- og reklameskjermer, ekstra bremsesand på alle boggier, samt flensesmøring og toppskinnesmøring for støyreduksjon. 1. Stor kapasitet: Trikk er uovertruffen når det kommer til å frakte mange reisende effektivt på gateplan. 2. Lavt arealforbruk: En trikk beslaglegger mindre areal i byen for å frakte like mange reisende som buss eller bil. 3. «Skinnefaktor»: 8 av 10 innbyggere liker trikken*. Trikk oppleves som tryggere, mer forutsigbar og behagelig, enn andre ikke-skinnegående transportformer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=