Sporveien årsrapport 2018
32 Årsrapport 2018 Del 3 | VIRKSOMHETEN UNIBUSS LEDER AN I ELEKTRIFISERINGEN Unibuss-konsernet er med sine 1 915 medarbeidere det største datterselskapet til SporveienAS. Virksomheten er organisert i selskapene Unibuss AS (rutebuss) og datterselskapene Unibuss Tur AS (utleie av buss) og Unibuss Ekspress AS (flybuss og ekspressbuss), og har drift i Oslo, Akershus, Vestfold, Oppland, Trøndelag og på Sørlandet. Selskapet har de siste årene opparbeidet betydelig erfaring med innfasing av ny, miljøvennlig teknologi i kollektiv markedet. Unibuss er per i dag eneste aktør i Norge som drifter hydrogenbusser, og har også hatt to elektriske busser i trafikk på linje 74 i Oslo i 2018. Selskapet har i perioden 2015 – 2017 fornyet bussflåten betydelig med mange nye busser som kjører på biodrivstoff – enten biodiesel eller biogass. Unibuss var i sin tid også de første til å ta i bruk hybridbusser og bioetanolbusser i ordinær rutegående busstrafikk. I begyn- nelsen av 2018 signerte Unibuss avtale med Oslo kommunes nettverk Næring for klima, og forpliktet seg med det til å bidra i arbeidet for en enda mer miljøvennlig hovedstad. Året oppsummert Unibuss fraktet 102 millioner reisende og omsatte for 1819,6 millioner kroner i 2018. Kundetilfredsheten i hovedstads området har de siste årene ligget stabilt høyt, og var i 2018 på 98 prosent, mot 97 prosent i 2017. 2018 var preget av betydelig økning i etterspørselen etter miljøvennlig kollektivtransport i den anbudsutsatte delen av bussmarkedet. Unibuss fikk våren 2018 kontrakt med Ruter om innføring av 40 nye elektriske busser i Oslo. 30 av disse vil være elektriske leddbusser som settes i trafikk på linjer i Oslo Indre by og driftes fra Unibuss’ garasje på Alnabru i Oslo. De resterende 10 bussene er elektriske singelbusser som settes i trafikk på linje 74 i Oslo. Denne linjen vil bli helelektrisk når bussene settes i trafikk før sommeren 2019. Unibuss skal utvide etablerte ladeinfrastruktur for elbuss på endeholde- plassen Mortensrud T, og etablere tilsvarende infrastruktur på Alnabru og Klemetsrud i løpet av våren 2019 før elbussene settes i drift. I mai 2018 fikk selskapet også avtale med Opplandstrafikk om å sette i drift to elektriske elbusser på Lillehammer i 2019. Våren 2018 fikk Unibuss bestilling på en omfattende produk- sjonsøkning på enkelte av kontraktene i Oslo og Akershus. Bestillingen var en følge av økt etterspørsel etter kollektiv transport, og bidro til økt omsetning. For å drifte denne økningen ble det rekruttert et betydelig antall nye bussjåfører. I tillegg vant selskapet kontrakt om kjøring av buss for trikk på Grefsen i Oslo, samt kontrakt om kjøring av alle skolebarn i Oslo 17. mai i årene fremover. Unibuss Tur utførte en betydelig mengde turoppdrag i 2018. Unibuss Ekspress valgte å legge ned Lavprisekspressens rute Oslo – Lillehammer – Dovre –Trondheim som følge av lav lønn- somhet. Alle andre flybuss- og ekspressbusstilbud videreføres. Unibuss jobbet målrettet med forbedringsprogrammer og økonomisk effektivisering gjennomhele 2018. Organisasjonen fikk blant annet tilført nye ledelsesressurser for å styrke lønnsomheten i trafikkavviklingen og forbedre vedlike holdsrutiner. Videre utvikling Unibuss er godt posisjonert for å ta del i den videre utvik- lingen av kollektivbransjen, og særlig for å ta nye markeds andeler der det etterspørres fossilfri busstransport. Selskapet har per i dag en av landets mest miljøvennlige bussflåter og ambisjonen er å beholde posisjonen som markedsledende på miljøvennlig busstransport. Med de 40 nye elbussene som Unibuss skal sette i drift i 2019, befester selskapet sin posisjon innenfor fossilfri kollektivtransport. • Unibuss er et av landets største og mest miljøvennlige busselskap og en aktiv pådriver for mer miljøvennlig kollektivtransport. Selskapet får en stadig grønnere busspark og signerte i 2018 kontrakt for innfasing av 40 nye elbusser i Oslo, samt utprøving av to elbusser på Lillehammer.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=