Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 35 VIRKSOMHETEN | Del 3 Viktige prosjekter Ryen verksted T-banens verksted skal bygges ommed fire nye arbeids- stasjoner for MX-tog for å få kapasitet til økt vognvedlike­ hold. Prosjekteringen ble nær ferdigstilt i 2018. Bygging i verkstedets driftsarealer er krevende for alle parter, og planleggingen har derfor tatt tid. Arbeidet starter i første halvår 2019. Etterstad base Infrastrukturbasen på Etterstad skal tilrettelegges for bedre logistikk og utnyttelse av arealene. Tiltakene skal støtte økt driftstid for T-banen, som gir mindre tilgjengelig tid til vedlikehold. Fornyelse av spor og veksler ble utført i 2018, og det ble planlagt bygningsmessige tiltak for videre gjennomføring. Østensjøbanen Etterstad-Hellerud Østensjøbanen mellom Etterstad og Hellerud skal opp- graderes fra 2020. Forprosjektet og forslag til regulerings- plan ble ferdigstilt i 2018. Tiltakene på den 1,8 km lange strekningen vil blant annet omfatte ny tunell, to nye broer og ny stasjon på Brynseng. T-banen skal gå som normalt i byggeperioden. Strømforsyning Fornyelsesprogrammet for banestrømforsyningen er videreført for å sikre bedre kapasitet og stabilitet. Bygging av ny likeretterstasjon ved Ullevål stadion ble igangsatt i 2018. Den vil erstatte Vestgrensa likeretterstasjon ved utgangen av 2019. Ombygging av Nationaltheatret like­ retterstasjon er igangsatt og vil pågå igjennom 2019. Helsfyr stasjon Oppussing av stasjonsanlegget startet i april 2018 og ble gjenåpnet i mars 2019. Hele stasjonen framstår i ny drakt med blant annet lyst granittgulv på plattformene, lys himling, ny belysning og møblering, og fargerik utsmyk- king ved kunstner Katrine Giæver (se bilde på side 110). Samtidig er det gjort vesentlige utbedringer av bygnings- konstruksjonen og de tekniske anleggene. Tilpasning nye trikker (TNT) Flere store prosjekter pågår, og i 2018 ble nesten hele strekningen mellom Aschehougs plass og Holbergs plass ferdigstilt. Sporveien har igangsatt arbeid i Frognerveien og øvre del av Grefsenveien på Kjelsås. Videre er det utført tiltak på flere strekninger for å korrigere sporavstanden og bakkeklaringen. Holtet og Grefsen baser Trikkens baser på Holtet og Grefsen bygges om for å ta imot nye trikker fra 2020. Byggearbeidene er igangsatt begge steder og vil pågå fram til 2020. Ekebergbanen Oppgraderingen av Ekebergbanens 0,8 km lange parsell på Holtet er samordnet med bygging av nytt sporanlegg på Holtet base. Anleggsarbeidene startet sommeren 2018. Det er arbeidet med tilrettelegging for plattform i retning sentrum på Jomfrubråten holdeplass, der det gamle anlegget ble midlertidig tatt ut av bruk da oppgraderings- prosjektet med enkeltsporet drift pågikk. Storgata Storgata står foran en omfattende fornyelse, både av teknisk infrastruktur under bakken og av gatedekke, spor og holdeplasser. Prosjektet startet i desember 2018 og vil pågå fram til 2020. Tilsvarende oppgradering av Thorvald Meyers gate starter tidlig i 2019, og disse prosjektene gjennomføres i regi av Bymiljøetaten. Assisterende produksjonsleder Jan V. Olsen og resten av infra- strukturteamet er godt i gang med oppgraderingen av trikkeskinnene i Thorvald Meyers gate.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=