Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 37 VIRKSOMHETEN | Del 3 FLERE REISENDE PER TIME Når T-banen får nytt signalsystem med CBTC-teknologi, blir det mulig å øke antallet passasjerer gjennom sentrumstunellen med flere tusen i timen. Signalsystem med CBTC-teknologi Signalsystemet har ulike sensorer som angir den nøyaktige posisjonen til toget. Kommunikasjonen skjer trådløst, og i samspill med fører og trafikksentralen optimaliserer systemet hastigheten og avstanden til andre tog. Togene kjører tettere og med bedre flyt. DAGENS SIGNALANLEGG SIGNALSYSTEM MED CBTC-TEKNOLOGI Dagens signalanlegg Med dagens signalanlegg er sporene inndelt i faste sporfelt. Elektriske kretser langs skinnene forteller hvilket sporfelt toget befinner seg i, men gir ikke nøyaktig posisjon. Togene kjører derfor med ekstra god sikkerhetsavstand.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=