Sporveien årsrapport 2018

48 Årsrapport 2018 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR  AMBISJON: VI SKAL GJØRE VÅRT FOR AT OSLO KOMMUNE NÅR SINE MÅLSETTINGER FOR MILJØ OG KLIMA. MÅLOMRÅDE: REN TUR Sporveien bidrar til bedre luftkvalitet og mindre klimagass­ utslipp i Oslo ved å tilby kollektivtrafikk. Miljøfokus er en naturlig del av vårt samfunnsoppdrag, og det er et viktig mål å unngå skader på mennesker og miljø. Unibuss og enheten Infrastruktur og prosjekter er begge sertifisert i henhold til miljøledelsesstandarden ISO 14001. Reduksjon i klimautslippene Sporveien reduserte klimautslippene med 10,6 prosent fra 2017 til 2018. Dermed har konsernet redusert klimaavtrykket med 37,4 prosent totalt siden 2014 beregnet med lokasjonsbasert metode. En viktig årsak til at konsernets klimaavtrykk er redusert de senere årene, er at produksjonen av strøm i Norden har blitt mer miljøvennlig. Sporveien bruker mye elektrisitet til kjøring av T-bane og trikk, og samlet sto strømforbruket for rundt 68 prosent av klimautslippene i 2018, mot 84 prosent i 2017. Et annet viktig bidrag, er at Sporveien har lykkes med å øke produksjonen uten å øke energiforbruket tilsvarende. I 2018 leverte T-banen 1,43 prosent flere togkilometer, men redu- serte kjørestrømforbruket med 11,36 prosent. Tilsvarende økte Trikken sin produksjon med 5,31 prosent, med en reduksjon forbruk av kjørestrøm på 3,65 prosent i strømforbruket. Sporveiens klimaavtrykk per skinnegående reise er dermed redusert fra 2017 til 2018. Selve produktet T-bane hadde et klimaavtrykk på 9,89 gram CO2 per personkilometer, ned fra 11,26 g i 2017. Trikkeproduktet hadde klimautslipp på 13,46 gram CO2 per personkilometer, ni prosent høyere enn i 2017. Hovedårsaken til økningen er er ekstra oppvarming av verkstedene, som følge av blant annet planlagt ombygging av baser til nye trikker, og reflekterer ikke økning i strømfor- bruket knyttet til fremføringen av trikk. Altså er klimaavtryk- kene per personkilometer ikke isolert til klimautslippene fra kjøring av T-bane og trikk, men inkluderer også klimautslipp fra verkstedene og infrastruktur for de ulike driftsartene. Samlet medførte Sporveiens virksomhet (ikke medregnet Unibuss) klimautslipp på totalt 9 663 tonn CO2-ekvivalenter i 2018 beregnet med lokasjonsbasert metode. Dette var en reduksjon på 10,6 prosent fra 2017. Vi beregner klimagassut- slipp både med lokasjonsbasert og markedsbasert metode i henhold til GHG-protokollen (Greenhouse Gas Protocol). Den MÅLOMRÅDE: SMART TUR Sporveiens viktigste bidrag til en bærekraftig utvikling er å få flere mennesker til å velge grønne kollektivløsninger. De skinnegående løsningene er blant de mest klima- og miljø- vennlige vi har i hovedstadsområdet. Sporveien samarbeider tett med Oslo kommune og andre i kollektivfamilien for å utvikle et grønt totaltilbud for mobilitet, med T-banen som ryggrad og trikken og bussen som løsningen på effektive byreiser. Konsernet har etablert enheten Digitalisering og innovasjon som eget satsingsområde, for å bedre forstå og utnytte mulighetene dette åpner. Smarte knutepunkter Robuste skinnegående systemer utgjør grunnstammen i kollektivnettet i alle ledende kollektivbyer i Europa – og i Oslo. De forflytter store mengder reisende og danner utgangs- punktet for smarte mobilitetsløsninger, der T-bane, trikk og tog kobles sammenmed andre miljøvennlige transportformer i effektive knutepunkt. Dette står også sentralt i Oslo kommunes strategi om å videreutvikle og fortette rundt kollektivknutepunkt. I de neste årene blir det stadig viktigere for Sporveien å kunne integrere nye mobilitetsformer med våre eksisterende driftsarter ved slike knutepunkter. Vi vil sikre at nye og eksisterende driftsarter sammen utgjør et godt transporttilbud for de reisende. Smartere kollektivtrafikk Sporveien jobber langsiktig med å utnytte eksisterende og nye teknologier til det fulle. Satsingen følger to hovedspor: Digitalisering er det første og handler om å forbedre Spor- veiens prosesser og effektivitet gjennom blant annet bedre datatilgang, utvidet bruk av sensorer, og foredling, forvalt- ning og deling av data, samt bruk av nye teknologier. Det andre sporet er innovasjon, et langsiktig arbeid for å utvikle kollektivsystemet i takt med teknologiutviklingen. På dette området samarbeider Sporveien med en rekke ulike aktører for å bidra til å realisere Oslos strategi for å utvikle en smart by. •  AMBISJON: VI SKAL VÆRE LØSNINGEN PÅ MORGENDAGENS KOLLEKTIVTRAFIKK OG BIDRA TIL EN BÆREKRAFTIG UTVIKLING.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=