Sporveien årsrapport 2018

Årsrapport 2018 49 SAMFUNNSANSVAR | Del 4 bistand både faglig og økonomisk. I 2018 gjennomførte Spor- veien en rekke tiltak for å redusere energibruken og effektuttaket. Konsernet lykkes blant annet med å senke energiforbruket til produksjon av kollektivtransport målt per kjørte vognkilo- meter gjennom tiltak som kombinerer teknikk, organisering og motivasjon. Rehabilitering og oppgradering av likeretterstasjonene (se side 35) er et av de viktigste innsatsområdene for å redusere energibruken til kjøring. Kabelforsterkning og bytte til strøm- skinner i aluminium har også stor betydning for å redusere energitap. I tillegg har overgang til ny energieffektiv belysning og innføring av behovsstyring av oppvarming, ventilasjon og lys vært viktig for å redusere energibruken i verksteder og stasjonsområder. Sporveien har gjennomført energimerking av egne bygg, og har planlagt nye tiltak for å redusere energi- forbruk og effektuttak. I 2018 sluttførte Sporveien en konseptutredning om bruk av innovative, fossilfrie energiløsninger for å produsere elektri- sitet og varme. Konseptutredningen danner et godt grunnlag for fremtidige valg av fossilfrie energiløsninger i Sporveiens baser og andre eiendommer. Fossilfri anleggsdrift Sporveiens kontrakter er oppdatert med miljøkrav og stiller krav om at anleggsområder skal være fossilfrie, så langt det sier at virksomheter skal synliggjøre både reelle klimagassut- slipp fra produksjonen av elektrisitet, samt markedsbaserte utslipp knyttet til kjøp av opprinnelsesgarantier. Sporveien kjøper opprinnelsesgarantier for kjørestrøm, som gir null utslipp med markedsbasert metode. Resterende elektrisitetsbruk får imidlertid langt høyere utslippsfaktor ved markedsbasert metode enn ved lokasjonsbasert metode. Dette gir Sporveien en reduksjon i utslipp på 1,13 prosent fra 2017 til 2018 ved markedsbasert metode, og en reduksjon på 10,6 prosent ved lokasjonsbasert metode. Etter strøm var de største klimautslippene i 2018 knyttet til drivstoff og stasjonær forbrenning, begge med ca. 8,5 prosent. Utslippene fra stasjonær forbrenning økte fra 2017 til 2018 på grunn av økt bruk av lett fyringsolje og pellets til oppvarming. I 2018 gikk Sporveien til anskaffelse av 25 nye elbiler som vil fase ut et tilsvarende antall dieselbiler. Bilene vil bli satt i drift gjennomflere delleveranser i 2019 og vil gjøre at halvparten av Sporveiens bilpark er elektrisk innen året er omme. Fortsetter å effektivisere energibruken Kjørestrøm til T-bane og trikk utgjør rundt 70 prosent av energi­ bruken i Sporveien. Mange av tiltakene for å effektivisere energibruken retter seg derfor mot energiforbruket til kjøring. Konsernet samarbeider tett med Enova, som yter verdifull KLIMAGASSUTSLIPP TOTALT, 2017-2018 Tonn C0 2 utslipp uten Unibuss Lokasjonsbasert Markedsbasert 0 6 000 7 000 8 000 9 000 10 000 11 000 12 000 13 000 14 000 15 000 10 807,1 14 243,1 14 082 9 663 KLIMAGASSUTSLIPP FORDELT PÅ KILDER, 2017-2018 Tonn C0 2 utslipp uten Unibuss 2018 2017 Lett fyringsolje Transport Fjernvarme/ kjøling Elektrisitet Flyreiser Total Avfall Total 0 2000 4000 6000 8000 10 000 829,7 643 943,9 977,5 17,4 17,1 7865,6 9002,3 5,9 21,6 100,5 145,5 2017 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=