Sporveien årsrapport 2018
50 Årsrapport 2018 Del 4 | SAMFUNNSANSVAR MÅLOMRÅDE: GOD TUR Fornøyde reisende Den snørike vinteren og tørre sommeren, samt de omfattende byggearbeidene for å oppgradere gater og infrastruktur, satte driften av T-banen og trikken på prøve i 2018. Likevel holdt både regularitet og punktlighet høyt nivå. Det samme gjorde tilfredsheten og lojaliteten blant de reisende med Sporveien. I 2018 var kundetilfredsheten i Ruters målinger på 98 prosent for T-banen, 97 prosent for Trikken, mens Unibuss oppnådde 98 prosent. Tilsvarende tall for 2017 var henholdsvis 98, 98 og 97 prosent. Resultatet er basert på til sammen 40 000 kunde intervjuer, hvor mange svarer at de er ganske eller veldig fornøyd med reisen totalt sett. Den høye kundetilfredsheten er svært gledelig og henger nært sammen med at kollektivtil- budet aldri har vært bedre. Resultatene fra Norsk kundebarometer (NKB) bekrefter tilfredsheten blant de reisende med Sporveien. T-banen topper listen for lojalitet for femte år på rad, med Trikken på andreplass i 2018. Alle tre driftsartene T-bane, trikk og buss kan vise til økt tilfredshet de siste fem årene. Sporveien har et stykke igjen til samme høye tilfredshet som Flytoget, men til forskjell fra Flytoget må Sporveien dele mange traseer med annen trafikk og levere persontransport med til dels langt eldre infrastruktur og materiell. Sikre reiser på T-bane og trikk T-bane og trikk er blant de sikreste transportsystemene i Norge. Sporveiens visjon er null skader og ulykker. Vi jobber risikobasert for å forebygge ulykker, det vil si at innsatsen blir konsentrert om de stedene og situasjonene der risikoen er størst. Mye arbeid rettes også innmot nye prosjekter for å sikre at de bidrar til å ivareta sikkerheten til reisende når de er ferdigstilte. Det er essensielt å sikre at de reisende får en trygg og god tur, og dette er en viktig faktor i arbeidet med å oppgradere trikkens infrastruktur og baser før de nye trikkene skal tas i bruk. Trikken hadde en positiv utvikling innen trafikksikkerhet i 2018 og oppnådde de beste resultatene knyttet til alvorlige hendelser og kollisjoner siden målingene ble tatt i bruk. Antall kollisjoner per 10 000 kjørte vognkilometer er halvert siden 2007. Det var ingen dødsfall knyttet til kjøring av trikk i 2018. Store snømengder gjorde likevel første kvartal i 2018 utfordrende. Antallet kollisjoner med parkerte kjøretøy var 34 prosent høyere i denne perioden enn i samme periode i 2017. Det var det dårligste kvartalsresultatet på fem år. Været gjorde AMBISJON: VI SKAL GI FOLK GODE REISEOPPLEVELSER OG FÅ DEM TRYGT FREM. er mulig. Leverandørene må beskrive hvordan de vil innfri kravet, og anleggsmaskiner som går på biodrivstoff er én viktig løsning. Sporveien har som betingelse at biodrivstoffet må være sertifisert og sikre minst 35 prosent reduksjon av klimautslipp sammenlignet med konvensjonelt drivstoff. Entreprenørene som arbeider på baseprosjektene på Holtet og Grefsen benytter anleggsmaskiner med sertifisert biodiesel og reduserer klimautslippene med 65–80 prosent sammen- lignet med konvensjonelle maskiner. På Grefsen benytter entreprenøren i tillegg elektriske maskiner. Mye av arbeidet på Grefsen foregår innendørs, og de elektriske maskinene gjør at de ansatte blir langt mindre eksponert for eksos. Sporveiens anleggsmaskinpark er aldrende og står overfor utskifting. Dette er store, tunge maskiner som foreløpig ikke er tilgjengelige i utgaver som gir fossilfri drift. Leverandørene antyder at slike utgaver først vil være klare i 2022. Behovet for nye arbeidsmaskiner er prekært, derfor er Sporveiens anskaffelsesstrategi å dekke det umiddelbare behovet med dieseldrevne maskiner med lavt NOx- og partikkelutslipp. Deretter vil vi teste utslippsfrie, elektriske maskiner så snart de er tilgjengelige i 2022. Håndtering av avfall Mengden avfall fra Sporveiens virksomhet ble redusert fra 1 648 tonn i 2017 til 1 310 tonn i 2018, en reduksjon på nær 20 prosent. Avfallsmengdene påvirkes i stor grad av prosjektene og oppgraderingen Sporveien gjennomfører, og etter en bety- delig økning i avfall i 2017, er det gledelig at mengdene i 2018 var under nivået i 2016. Mindre tilfredsstillende er det at kilde- sorteringsgraden gikk ned tre prosentpoeng til 69 prosent og at gjenvinningsgraden endte på 81 prosent, som var under målet. Sporveien har som mål å oppnå en gjenvinningsgrad på minst 85 prosent innen 2025. Utslipp på Ryen I mai 2018 skjedde det en lekkasje av fyringsolje fra Sporveiens verksted på Ryen. Lekkasjen oppsto under tømming av gamle tanker som skulle fjernes, og medførte at ca. 28 000 liter lett fyringsolje rant ut i grunnen. Deler av oljen rant over i overvannsløpet og videre til Alnaelva og Oslofjorden. Rundt 80 prosent av oljen ble samlet opp med tankbiler og oljeutskillere, og det ble gjennomført et omfattende arbeid for å fjerne forurensede masser fra Ryen verksted. Eksperter ble koblet inn for å ta prøver av masser og fra overvanns systemet, og hendelsen har blitt etterforsket av politi og miljømyndighetene. Sporveien har beklaget hendelsen og brukt erfaringene til å sette inn preventive tiltak for å unngå at lignende hendelser vil skje igjen. •
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=