Sporveien årsrapport 2018
Årsrapport 2018 51 SAMFUNNSANSVAR | Del 4 også 2018 til et krevende år for T-banen. Snømengdene tidlig i året skapte utfordringer med å holde plattformer tilgjengelige og trygge, og medførte en økning av hendelser i forbindelse med av- og påstigning. Den varme sommeren førte på sin side til påvirkning av skinnegangen og solslyng. Begge disse forholdene er det jobbet forebyggende med gjennom året, for å redusere konsekvenser av tilsvarende forhold fremover. Året har dessverre medført alvorlige skader på tre mennesker. To av hendelsene i forbindelse med av- og påstigning. Den tredje hendelsen skjedde ved at en person falt mellomvogner da tog passerte stasjonen på grunn av røyk på plattformen. Det er utført gjennomgang av hendelsene, og tiltak er gjen- nomført for å hindre gjentakelse. I mars utviklet det seg kaotiske tilstander i forbindelse med Holmenkollen skifestival. Samarbeidet mellom arrangør, Sporveien og andre relevante aktører er i etterkant styrket for å hindre gjentakelse ved fremtidige arrangement. I desember brøt det ut brann i en arbeidsvogn i tunellen mellom Helsfyr og Ensjø. Hendelsen granskes av havarikommisjonen. Unibuss deler av konkurransemessige hensyn ikke informa- sjon knyttet til sitt arbeid med sikkerhet. Beredskap Systematisk beredskap og sikringsarbeid er en viktig del av Sporveiens virksomhet, og en forutsetning for å drive et sikkert transportsystem med et beredskapsnivå tilpasset risikoen for ulykker eller anslag. Sporveiens samarbeid med nødetatene, Beredskapsetaten i Oslo kommune og andre kommunale og statlige sikrings- og beredskapspartnere, er en av grunnsteinene i dette arbeidet. Konsernet samarbeider ogsåmed jernbaneaktørene i Norge. Blant annet gjennomføres det felles øvelser med disse og nødetatene. Siden 2017 har Sporveien også deltatt i Beredskapsetatens arbeid medTrygg i Oslo (TRiO) somkoordinerer forebyggende og operative tiltak for å gjøre hovedstaden tryggere og triveligere. Gjennom 2018 la Sporveien vekt på å oppdatere sikringsrisiko analyser og beredskapsanalyser slik at de gjenspeiler endringer i risikobildet og det trusselnivået myndighetene bekjentgjør gjennomblant annet «Trusselvurdering 2018» fra PST og NSM. Samlet gjennomførte Sporveien 17 beredskapsøvelser for T-bane og trikk i 2018. Øvelsene var rettet mot håndtering av sikrings- og beredskapssituasjoner i daglig drift, samt hånd- tering av ekstremværsituasjoner. Øvelsene var fordelt mellom fullskala øvelser og mer teoretiske skrivebordsøvelser. • NKB-TILFREDSHET OG -LOJALITET *Gjelder alle røde bybusser, uavhengig av selskap. Unibuss kjører på den største kontrakten i Oslos indre by. Unibuss* T-banen Trikken Flytoget NSB Skala 0-100 poeng 50 60 70 80 90 100 2014 2015 2016 2017 2018 NKB-tilfredshet NKB-lojalitet SIKKERHETSINDEKS FOR TRIKK OG T-BANE T-banen Trikken Ulykker og alvorlige hendelser per mill. vognkm./togkm. 0 1 2 3 4 5 6 7 2012 2009 2013 2010 2014 2011 2015 2016 2017 2018 8 9 10 Mål 2018: 3,5 Mål 2018: 1,8
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=