Sporveien årsrapport 2018
54 Årsrapport 2018 Sporveien gjennomfører for tiden et stort antall prosjekter. Mange av dem foregår tett på boligområder, og det kan være krevende for naboene. I tillegg kjører vi mer T-bane og trikk. Derfor har Sporveien de senere årene forsterket oppfølgingen av naboene som blir berørt av anleggsprosjekter og økt kjøring. Åpen linje og god dialog Sporveien ønsker å ha en åpen og god dialog med naboer, og tilrettelegger for det så langt det lar seg gjøre. Alle Sporveiens prosjekter skal inkludere en kommunikasjonsrådgiver. Deres rolle er å sørge for at alle som blir berørt av anleggsarbeid i nærmiljøet, enten det er privatpersoner eller nærings drivende, mottar god informasjon om arbeidets omfang og varighet. I forbindelse med prosjektene gjennomfører Sporveien blant annet: • Særmøter for å informere om fremtidige prosjekter og for å lytte til lokalbefolkningens innspill • Arbeidsmøter, ved behov, for å få bidrag til gode løsninger i anleggsperioden • Informasjonsmøter i forkant av anleggsoppstart • Utsendelse av informasjon før anleggsoppstart per post • Utsendelse av elektroniske nyhetsbrev i anleggsperioden • SMS-varsling ved planlagt nattarbeid Sporveien legger vekt på å finne gode måter å involvere og informere naboer og andre interessenter på. Vi strekker oss langt for å finne gode løsninger og tilpasse oss områdene vi jobber i, men forstår at enkelte prosjekter og typer arbeid er belastende for omgivelsene. I 2018 viet Sporveien mye tid til å følge opp naboer langs Grefsenveien. Anleggsarbeidene i området berører svært mange mennesker, og bilister må finne alternative veier for å komme ut av bydelen. Omdirigeringen er bestemt etter innspill fra naboer og følges tett opp av Sporveien. Sporveien brukte også betydelige ressurser på å informere og følge opp naboer som er berørt av prosjektene ved Holtet og Grefsen baser. I forkant av prosjektet i Thorvald Meyers gate ble beboere involvert gjennom deltakelse i en arbeidsgruppe somvurderte hvordan naboene best kunne bli informert om støy og fremdrift, og hvordan byggherren kan tilrettelegge for det. Før oppgraderingen av Østensjøbanen, som etter planen MÅLOMRÅDE: GOD NABO Del 4 | SAMFUNNSANSVAR AMBISJON: VI SKAL HA EN ÅPEN LINJE TIL ALLE INTERESSENTER, OG SKAL TRYGGE NABOER OG BERØRTE PARTER. har oppstart i 2020, er trygg skolevei og sikker lekeplass på Brynseng skole viktige fokusområder. Sporveien opprettet tidlig kontakt med skolens ledelse og FAU for å få innspill til hvordan trafikkavvikling og nabodialog bør skje i anleggs- perioden. Nytt SMS-varslingssystem I begynnelsen av 2018 tok Sporveien i bruk SMS-varsling for å gi bedre informasjon og varsling ved støyende arbeider og oppstart av omfattende prosjekter. I løpet av de første ti månedene systemet var i bruk, ble det sendt ut mer enn 2 200 SMS-er til privatpersoner og bedrifter i privat og offentlig sektor. Tilbakemeldingene er svært gode og mottakerne opplever Sporveiens informasjonsflyt som mer profesjonalisert, tydelig og proaktiv. Mottakere uten registrert mobil får taleoppringning via fastelefon. Det gir en varslings- dekning på hele 98 prosent. Støy Sporveien har behov for å utføre støyende arbeider i for bindelse med vedlikehold, modernisering og utbyggings prosjekter. Som anleggseier og utbygger må Sporveien etter- leve konkrete krav og grenseverdier for støy, og så langt det lar seg gjøre blir støyende arbeider lagt til dagtid for å minimere belastningen for naboene. Arbeid på eller i nærheten av T-bane- eller trikkespor krever imidlertid stans i kjøring og utføres derfor i perioder av døgnet uten trafikk. Sporveien varsler naboer om planlagt nattarbeid via SMS, flyveblader eller nabokort, men har dispensasjon til å løse akutte behov og uforutsette reparasjoner uten å varsle. Sporveiens strategi mot støy ble oppdatert i 2017. Strategien innebærer blant annet at vi vurderer konsekvenser for støy påvirkning ved større endringer i produksjonen og drifts- døgnet, og at vi tar hensyn til støy når vi vurderer og anskaffer nytt vogn- og arbeidsmateriell. I tillegg er det systematiske vedlikeholdet av vogner og infrastruktur, for eksempel skinnesliping, viktig for å redusere støy under kjøring av T-bane og trikk. Sporveien jobber for at omgivelsene ikke skal utsettes for støy over grenseverdiene og for å støtte opp om lokale, kommunale støystrategier. •
RkJQdWJsaXNoZXIy NTYyMDE=